Vzdělávání a adaptace žáků cizinců ve speciálních školách v Praze a ve Středočeském kraji
Education and adaptation of foreign students in special schools in Prague and the Central Bohemian Region
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203163Identifikátory
SIS: 268627
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Komorná, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
10. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Speciální škola, žáci-cizinci, zdravotní postižení, adaptace, vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
Special school, foreign students, disability, adaptation, education1 ABSTRAKT Tématem bakalářské práce je vzdělávání a adaptace žáků-cizinců ve speciálních školách. V teoretické části je čtenář seznámen s počty cizinců v České republice, se základní terminologií - vymezením pojmů jako je cizinec s trvalým pobytem, žák-cizinec, speciální škola, dále jsou zde popsány různé druhy postižení a legislativní ukotvení vzdělávání těchto žáků. V neposlední řadě se zde čtenář dozví o podporách, které mohou speciální školy nabídnout žákům-cizincům. Praktická část prezentuje výsledky kvantitativně-kvalitativního výzkumu, který čtenáři přiblíží skutečnost, jak úspěšně probíhá adaptace a vzdělávání žáků-cizinců ve speciálních školách a jak na těchto školách probíhá výuka českého jazyka. Z výsledků výzkumu vyplývá, že pro plnohodnotné začlenění žáků-cizinců do české společnosti je nezbytná dobrá znalost českého jazyka. Dále bylo zjištěno, že pro kvalitní výuku ve speciálních školách je nutné podporovat rozvoj asistentů pedagoga a dvojjazyčných asistentů pedagoga, kteří jsou významní pro individuální pedagogický přístup k těmto žákům. KLÍČOVÁ SLOVA Speciální škola, žáci-cizinci, zdravotní postižení, adaptace, vzdělávání.
The topic of the bachelor's thesis is the education and adaptation of foreign pupils in special schools. In the theoretical part, the reader is introduced to the number of foreigners in the Czech republic, as well as to basic terminology-definitions of terms such as foreigner with permanent residence, foreign pupil, and special school. This section also describes various types of disabilities and the legislative framework for the education of these pupils. Finally, the reader learns about the support measures that special schools can offer to foreign pupils. The practical part presents the results of quantitative-qualitative research study, which provides insight into how successfully the adaptation and education of foreign pupils take place in special schools, as well as how the teaching of the Czech languaguge is conducted in these schools. The research findings indicate that a good knowledge of the Czech languages is essential for the full integration of foreign pupils into Czech society. It was also found that in order to ensure high-quality education in special schools, it is necessary to support the development of teaching assistants and bilingual teaching assistants, who play a key role in providing individualized pedagogical approaches to these pupils. KEYWORDS Special school, foreign...
