Badatelská výuka v občanské výchově: efektivní metody a výsledky
Research teaching in civic education: effective methods and results
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203155Identifikátory
SIS: 272377
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Murad, Salim
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství dějepisu pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
4. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Metody, kritické myšlení, inovativní vzdělávání, reflexe, pedagogické strategie, kompetence, výzkumKlíčová slova (anglicky)
Methods, critical thinking, innovative education, reflection, pedagogical strategies, competence, researchObsahem diplomové práce s názvem Badatelská výuka v občanské výchově: efektivní metody a výsledky je zhodnocení využití badatelské výuky v předmětu občanská výchova na druhém stupni základní školy se zaměřením na rozvoj komunikačních a sociálních kompetencí žáků. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část, přičemž teoretická část vychází ze studia odborné literatury, která je zaměřená na historii a definování badatelské výuky, didaktiku občanské výchovy a kompetenční přístup k učení. Praktická část je založena na výzkumném šetření provedeném ve dvou třídách základní školy, v nichž byl realizován blok tří vyučovacích hodin s využitím principů badatelsky orientované výuky. Výuka byla zaměřena na aktuální témata občanského života a probíhala formou skupinové práce, analýzy pramenů a řízené diskuse. Mezi další využité metody patří dotazníkové šetření a rozhovory se žáky. Cílem práce je zjistit, zda má badatelsky orientovaná výuka pozitivní vliv na rozvoj sledovaných kompetencí žáků a které konkrétní metody jsou v dané věkové skupině nejefektivnější. Klíčová slova: metody, kritické myšlení, inovativní vzdělávání, reflexe, pedagogické strategie, kompetence, výzkum
The content of the diploma thesis entitled Research-based teaching in civics: effective methods and results is an evaluation of the use of research-based teaching in the subject of civics at the second level of primary school with a focus on the development of pupils' communication and social competences. The work is divided into a theoretical and practical part, with the theoretical part based on the study of professional literature, which is focused on the history and definition of research-based teaching, didactics of civics and a competency-based approach to learning. The practical part is based on a research survey carried out in two primary school classes, in which a block of three teaching hours was implemented using the principles of research- based teaching. The teaching was focused on current topics of civic life and took place in the form of group work, source analysis and guided discussions. Other methods used include questionnaire surveys and interviews with pupils. The work aims to determine whether research-based teaching has a positive effect on the development of the monitored pupils' competences and which specific methods are the most effective in a given age group. Keywords: methods, critical thinking, innovative education, reflection, pedagogical strategies, competence, research
