Informatika na středních školách ve vybraných anglofonních zemích
Informatics at secondary schools in selected Anglophone countries
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203070Identifikátory
SIS: 280603
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Neumajer, Ondřej
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
9. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Informatika, Kurikulum, Střední škola, Spojené Království Velké Británie a Severního Irska, Irsko, Učitelé, RozhovoryKlíčová slova (anglicky)
Computing, Curriculum, Secondary school, The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland, Ireland, Teachers, InterviewsDiplomová práce se zabývá současnou situací se zavedením předmětu "Computing" (informatika) na středních školách na britských ostrovech. Hlavním cílem diplomové práce je představit obsahové zaměření informatiky na středních školách ve vybraných anglofonních zemích, konkrétně v Anglii, Skotsku, Walesu, Severním Irsku a Irsku. Na základě analýzy kurikulárních dokumentů, veřejně dostupných zdrojů a rozhovorů s učiteli informatiky a akademickými pracovníky z prestižních univerzit v Londýně, Manchesteru a Dublinu zkoumal autor této diplomové práce nejen vzdělávací obsah informatiky na SŠ, ale i podmínky zajištění její výuky. Data vyhodnocovaná v empirické části práce byla získána na základě rozhovorů s učiteli informatiky na středních školách a experty z univerzit ze zmíněných anglofonních zemí. V dílčím cíli bude diplomová práce vyhodnocovat zkušenosti se zavedením informatiky v těchto zemích na základě analýzy klíčových kurikulárních dokumentů a výsledků výzkumných šetření, interview s odborníky a učiteli středních škol. V teoretické části práce jsou popsány jednotlivé školské systémy těchto vybraných zemích, porovnání středních škol a následné rozebrání vzdělávacího kurikula informatiky. Výstupem diplomové práce budou následně doporučení pro strategie a realizaci informatiky na SŠ v ČR a doprovodný...
This thesis explores a view of computer science or computing education in secondary schools in selected anglophone countries. The main aim of the thesis is to present the content focus of computer science in secondary schools in selected English-speaking countries such as the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland and Ireland. Furthermore, the thesis deals with the presentation of the conditions for the provision of its teaching. The group the author of the thesis is working with are secondary school computer science teachers and experts from prestigious universities in the above-mentioned anglophone countries. As a sub-objective, the thesis will evaluate the experience of introducing computer science in these countries by analysing key curriculum documents and the results of research interviews with experts and secondary school teachers. The theoretical part of the thesis describes the different school systems of these selected countries, compares secondary schools, and then discusses the computing curriculum. In the empirical part of the thesis, information obtained from interviews with experts and teachers of computer science in secondary schools is elaborated. The interviews with experts and teachers in secondary schools were facilitated directly in the English-speaking countries...
