Návrh a ověření pohybového programu zaměřeného na sjezdové lyžování na lyžařském kurzu na střední škole
Design and Verification of a Physical Activity Program Focused on Alpine Skiing for a High School Ski Course
bachelor thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/203066Identifiers
Study Information System: 281274
Collections
- Kvalifikační práce [20518]
Author
Advisor
Referee
Kašpar, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Tělesná výchova a sport se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
didaktika lyžování, kurzovní výuka, tělesná výchova, metodika výuky, začátečníci na lyžíchKeywords (English)
didactics of skiing, course-based instruction, physical education, teaching methodology, beginners on skisÚvod: Tato bakalářská práce se zaměřuje na vytvoření a ověření efektivního pohybového programu, který slouží ke zlepšení techniky sjezdového lyžování u středoškolských studentů - začátečníků během lyžařského kurzu. Sjezdové lyžování patří mezi komplexní pohybové aktivity vyžadující koordinaci, rovnováhu, správné držení těla a zvládnutí základů je pro začínající lyžaře často náročné. Tréninkový plán, který byl výsledkem výzkumu, neobsahoval pouze technické prvky, ale také zábavné aktivity, které podporují motivaci, jako například slalomové jízdy a týmové soutěže na sněhu. Cíle: Účelem této práce je změřit efektivitu programu pomocí porovnání vstupního a výstupního hodnocení lyžařských dovednosti pomocí bodové škály. Očekávalo se, že zlepšení se projeví v následujících oblastech základní lyžařské techniky, jako je zvládnutí oblouku v pluhu nebo přechod k paralelnímu vedení lyží a dále obecném pohybu a rovnováze. Metodologie: Výzkum měl kvantitativně-kvalitativní charakter. Data byla získávána pomocí přímého pozorování a testování vybraných lyžařských dovedností dle předem stanovené bodové škály. Výzkumný soubor tvořilo 10 studentů prvního ročníku střední školy z okolí Prahy, s rovnoměrným zastoupením pohlaví. Výsledky byly vyhodnoceny na intraindividuální i interindividuální úrovni. Výsledky: Po...
Introduction: This bachelor's thesis focuses on the design and evaluation of an effective physical activity program aimed at improving alpine skiing technique among high school beginners during a ski course. Alpine skiing is a complex physical activity requiring coordination, balance, and correct posture, with its basic techniques often posing a challenge for novices. The developed training plan included not only technical components but also engaging activities, such as slalom runs and team competitions on snow, to enhance student motivation. Objectives: The aim of this thesis is to measure the program's effectiveness by comparing initial and final evaluations of skiing skills using a standardized scoring scale. Improvements were expected in key areas of basic skiing technique, such as mastering the snowplough turn, transitioning to parallel turns, and developing general motor skills and balance. Metodology: The research adopted a mixed-methods (quantitative and qualitative) approach. Data were collected through direct observation and standardized testing of selected skiing skills, evaluated using a pre-established scoring scale. The study sample consisted of ten first-year high school students from the Prague area, with equal representation of both genders. Results were assessed on both...
