Logopedická intervence zajišťovaná žákům s narušenou komunikační schopností
Speech therapy intervention provided to students with impaired communication ability
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202899Identifikátory
SIS: 264094
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horynová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Logopedie
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
9. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
logopedická intervence, žák s narušenou komunikační schopností, školský logoped, vzdělávání, základní školaKlíčová slova (anglicky)
speech therapy intervention, pupil with impaired communication skills, school speech therapist, education, primary schoolNÁZEV Logopedická intervence zajišťovaná žákům s narušenou komunikační schopností AUTOR Marek Lansdorf KATEDRA Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRAKT Diplomová práce se věnuje tématu logopedické intervence u žáků s narušenou komunikační schopností ve školním prostředí. Teoretická část práce nejprve vymezuje základní pojmy spojené s vývojem komunikačních schopností dětí mladšího školního věku a s typy narušení těchto schopností. Dále popisuje systém logopedické péče v České republice, včetně resortního členění mezi oblast zdravotnictví a školství. Zvláštní pozornost je věnována školskému logopedovi a jeho roli ve vzdělávání žáků s NKS. Praktická část je založena na kvalitativním výzkumu, jehož cílem bylo přiblížit profesní realitu školských logopedů a získat hlubší porozumění průběhu logopedické intervence u konkrétních žáků. Výzkumná data byla získána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů se šesti školskými logopedy. Analýza ukázala, že logopedická intervence ve školách je komplexní, individuálně přizpůsobená a zaměřená nejen na řečové dovednosti, ale i na širší vzdělávací a sociální potřeby dítěte. Klíčovým prvkem úspěšnosti intervence je spolupráce mezi odborníky, školou a rodinou. Výsledky rovněž potvrzují přínos mezioborové spolupráce s klinickými...
TITLE Speech therapy intervention provided to students with impaired communication ability AUTHOR Marek Lansdorf DEPARTMENT The Department of Special Education SUPERVISOR doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. ABSTRACT The thesis focuses on the topic of speech and language intervention for pupils with communication disorders within the school environment. The theoretical part first defines the key concepts related to the development of communication skills in younger school-age children and outlines the various types of speech and language impairments. It also describes the system of speech and language care in the Czech Republic, including the division of responsibilities between the healthcare and education sectors. Special attention is devoted to the role of the school-based speech and language therapist and their function in supporting the education of pupils with communication disorders. The empirical part is based on qualitative research aimed at gaining insight into the professional reality of school-based speech and language therapists and a deeper understanding of how speech and language intervention is implemented with individual pupils. Research data were collected through semi-structured interviews with six school-based therapists. The analysis revealed that school speech-language intervention is...
