Vztah předškolního dítěte k matce v proměnách výtvarných technik
The relationship of the preschool child to his mother in the changes of artistic techniques
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202865Identifikátory
SIS: 282265
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Francová, Sylva
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
3. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
výtvarná tvorba, mateřská škola, transformace výtvarných technik, vyjádření vztahu, didaktický projekt, kvalitativní výzkumná sondaKlíčová slova (anglicky)
artistic creation, kindergarten, transformation of art techniques, expression of relationship, didactic project, qualitative research probeNÁZEV Vztah předškolního dítěte k matce v proměnách výtvarných technik AUTOR Markéta Šídlová VEDOUCÍ PRÁCE Mgr. Helena Kafková, Ph.D. ABSTRAKT Práce se zaměřuje na zkoumání vlivu změny výtvarné techniky na vyjádření vztahu dítěte k matce skrze výtvarnou tvorbu. Obsahuje pohled nejen na výtvarné techniky a výtvarný projev, ale také na základy psychosociálního vývoje dítěte a vztahy s jeho blízkým okolím. Rozdělena je na teoretickou a praktickou část, přičemž teoretická část je rozdělena do dalších dvou částí. První část teoretická zkoumá psychosociální stránku dítěte. Poukazuje na problematiku psychosociálního vývoje dítěte a vlivu genderové role na tento vývoj. Důležitost základních potřeb člověka, mezi které patří rodina a prvotní vztah matky s dítětem, na což reaguje teorie attachmentu a proces separace od pečující osoby. Druhá část teoretická popisuje výtvarné činnosti, výtvarný projev dítěte předškolního věku a výtvarné techniky. Definuje základy plánování výtvarných činností. Specifikuje výtvarné činnosti dítěte předškolního věku a jeho charakteristické znaky. Charakterizuje symbolismus ve výtvarné výchově a na závěr rozebírá a dělí výtvarné techniky. Praktická část popisuje výzkum založený na sondě zkoumající činnosti didaktického výtvarného plánu realizované ve 4 dnech v jedné homogenní třídě...
TITLE Vztah předškolního dítěte k matce v proměnách výtvarných technik AUTHOR Markéta Šídlová SUPERVISOR Mgr. Helena Kafková, Ph.D. ABSTRACT The thesis focuses on examining the impact of changing art techniques on the expression of a child's relationship with their mother through artistic creation. It offers insight not only into art techniques and artistic expression but also into the fundamentals of a child's psychosocial development and relationships with their close surroundings. The work is divided into a theoretical and a practical part, with the theoretical part further divided into two sections. The first theoretical section explores the psychosocial aspects of the child. It addresses issues related to the child's psychosocial development and the influence of gender roles on this development. It emphasizes the importance of basic human needs, including the family and the primary relationship between the mother and child, which is discussed through attachment theory and the process of separation from the primary caregiver. The second theoretical section describes artistic activities, the artistic expression of preschool- aged children, and various art techniques. It defines the basics of planning artistic activities. It specifies the art activities of preschool children and their characteristic...
