Odkaz Přemysla Pittra očima dnešních pedagogů.
Legacy of Přemysl Pitter from today's teachers point of view.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202823Identifikátory
SIS: 263623
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zemková, Jaroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Přemysl Pitter, Milíčův dům, mateřská škola, předškolní pedagogika, respekt, společné vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
Přemysl Pitter, Milíčův dům, preschool, preschool education, respect, inclusive educationDiplomová práce "Odkaz Přemysla Pittra očima dnešních pedagogů" si dala za cíl zjistit, zda je v současné mateřské škole Milíčův dům přítomen odkaz jejího zakladatele, Přemysla Pittra. První část teoretické části detailně popisuje život Přemysla Pittra, od jeho raného dětství, přes velmi aktivní život plný řečnictví, publikování a pomoc druhým, až po jeho život v emigraci. Druhá část se věnuje budování Milíčova domu a jeho proměny od útulku až po současnou mateřskou školu. V empirické části autorka práce zkoumala hodnoty, které korespondují s odkazem a ideály Přemysla Pittra, jimiž jsou respekt, otevřenost a osobní příklad pedagogů. Hodnoty byly vybrány na základě Školního vzdělávacího programu mateřské školy Milíčův dům, jakožto základní pilíře vzdělávání, které se odvolávají na odkaz jejího zakladatele. Hlavním nástrojem kvalitativního výzkumu byly polostrukturované rozhovory s pedagogickými zaměstnanci mateřské školy Milíčův dům, které byly následně zanalyzovány otevřeným kódováním. Výsledky, které potvrdily přítomnost odkazu Přemysla Pittra v mateřské škole Milíčův dům, jsou interpretovány na základě odborné literatury, definic klíčových pojmů, archivních pramenů a dalších dostupných zdrojů. V závěru práce jsou pak navrhnuty možnosti dalšího bádání týkajícího se života Přemysla Pittra a...
The thesis "The Legacy of Přemysl Pitter from today's teachers point of view" aims to explore whether the legacy of Přemysl Pitter is evident in the current Milíčův dům preschool. The first part of theoretical section provides a detailed account of Přemysl Pitter's life from his childhood, through his active years of public speaking, and publishing and humanitarian work, to his later life in emigration. The second part focuses on the construction of Milíčův dům and its transformation from a shelter into a preschool. In the empirical section, the author explores values aligned with the legacy and ideals of Přemysl Pitter, namely respect, openness and the personal example set by teachers. These values were chosen based on School Educational Programme of the Milíčův dům preschool where they are considered fundamental pillars of education rooted in the founder's legacy. The main qualitative research method was semi- structured interviews with the pedagogical staff of Milíčův dům, which were subsequently analysed using open coding. The findings, which confirmed the presence of Přemysl Pitter's legacy in the Milíčův dům preschool, are interpreted with reference to academic literature, definitions of key terms, archival material and other relevant sources. The thesis concludes by suggesting avenues for...
