Včasná identifikace a podpora ohrožených dětí na základní škole
Early identification and support of children at risk in school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202807Identifikátory
SIS: 278214
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Tirpák, Jan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Ohrožené dítě, včasná identifikace, syndrom CAN, základní škola, role pedagogaKlíčová slova (anglicky)
Child at risk, early identification, CAN syndrome, primary school, role of the teacherDiplomová práce se zaměřuje na problematiku včasné identifikace a podpory ohrožených dětí na základní škole. Cílem práce je mapování role školy v tomto procesu, zjištění míry informovanosti pedagogických pracovníků o této problematice a přiblížení metod a postupů, které jsou při identifikaci a podpoře ohrožených dětí využívány. Teoretická část práce je rozdělena do čtyř kapitol. První kapitola se věnuje vymezení pojmu ohrožené dítě a popisu jednotlivých forem nevhodného zacházení s dětmi a syndromu CAN. Druhá kapitola pojednává o možných následcích negativních zkušeností v dětství na další psychický a sociální vývoj dítěte. Třetí kapitola se zabývá projevy ohrožených dětí v prostředí základní školy a specifikuje roli školy a jednotlivých pedagogických profesí v procesu identifikace a podpory. Čtvrtá kapitola je zaměřena na význam mezioborové spolupráce při řešení situací ohrožených dětí. Výzkumná část představuje realizaci a výsledky šetření, které bylo vedeno formou smíšeného výzkumného designu, tedy kombinací kvalitativního a kvantitativního přístupu. Kvalitativní data byla sbírána na dvou základních školách formou polostrukturovaných rozhovorů s vybranými pedagogy. Kvantitativní část pak byla realizována prostřednictvím dotazníkového šetření. Výsledky výzkumu přináší vhled do praxe pedagogů v...
This diploma thesis focuses on the early identification and support of at-risk children in primary schools. The main objective is to examine the role of the school in this process, assess the level of awareness among teaching staff, and present the methods and procedures employed in identifying and supporting children at risk. The theoretical part of the thesis is structured into four chapters. The first chapter defines the concept of a child at risk and outlines various forms of inappropriate treatment, including the CAN (Child Abuse and Neglect) syndrome. The second chapter examines the potential consequences of adverse childhood experiences on a child's psychological and social development. The third chapter explores the manifestations of at-risk children within the primary school environment and clarifies the role of the school and various teaching professionals in the processes of identification and support. The fourth chapter emphasizes the importance of interdisciplinary cooperation in addressing the situation of at-risk children. The final section outlines the implementation and results of the study, which employed a mixed-methods design, combining both qualitative and quantitative approaches. The qualitative data were collected through semi-structured interviews with selected teachers from...
