Žák s CVI - využití subtestu pozornost a exekutivní funkce NEPSY-II ve speciálně pedagogické praxi
Student with CVI - use of the attention and executive function subtest of NEPSY-II in special educational practice
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202794Identifikátory
SIS: 281066
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Květoňová, Lea
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
centrální porucha zraku, pozornost, exekutivní funkce, žák základní školy, speciální vzdělávací potřebyKlíčová slova (anglicky)
cortical visual impairment, attention, executive funkcion, primary school student, special educational needsDiplomová práce se zaměřuje na využití subtestu pozornost a exekutivní funkce testové baterie NEPSY-II ve speciálně pedagogické praxi. Cílem diplomové práce je zjistit, jak se výsledky tohoto subtestu liší mezi intaktními žáky a žáky s centrální poruchou zraku, a posoudit jeho využitelnost při nastavování podpůrných opatření ve speciálně pedagogické praxi. Výzkumný problém spočívá v otázce, zda subtest pozornost a exekutivní funkce NEPSY-II dokáže identifikovat specifické obtíže u žáků s centrální poruchou zraku v oblasti pozornosti a exekutivních funkcí. K řešení této otázky je použit kvaziexperiment, který porovnává výsledky 5 žáků intaktních a 4 žáků s centrální poruchou zraku. Výsledky jsou vyhodnocovány kombinovanou kvantitativně kvalitativní metodou. Výsledky analýzy dat ukázaly, že žáci s centrální poruchou zraku dosahovali v subtestech zaměřených na pozornost a exekutivní funkce testové baterie výrazně nižších výsledků. Nejvýraznější rozdíly byly zjištěny především v subtestu třídění zvířat, sluchová pozornost, propojení bodů a inhibice, ve které byly výsledky nejzřetelnější. Zatímco u subtestu hodin byly výsledky srovnatelné napříč respondenty obou testovaných skupin. Zjištěné empirické poznatky částečně podporují obě výzkumné hypotézy, a to schopnost subtestů zaměřených na pozornost a...
The thesis focuses on the use of the attention and executive function subtest of the NEPSY- II test battery in special education practice. The aim of the thesis is to determine how the results of this subtest differ between intact students and students with central vision impairment, and to assess its usability in setting up support measures in special education practice. The research problem lies in the question of whether the attention and executive function subtest of the NEPSY-II can identify specific difficulties in students with central vision impairment in the area of attention and executive functions. To address this question, a quasi-experiment is used, which compares the results of 5 intact students and 4 students with central vision impairment. The results are evaluated using a combined quantitative- qualitative method. The results of data analysis showed that students with central vision impairment achieved significantly lower results in the subtests focused on attention and executive functions of the test battery. The most significant differences were found mainly in the animal sorting subtest, auditory attention, dot-connecting and inhibition, in which the results were most obvious. While in the clock subtest, the results were comparable across respondents from both tested groups. The...
