Multikulturní výchova a výtvarná výchova
Multicultural education and art education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202775Identifikátory
SIS: 268958
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Fulková, Marie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
8. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
výtvarná výchova, výtvarný projekt, multikulturní výchova, národnostní školství, maďarská menšina žijící na SlovenskuKlíčová slova (anglicky)
art education, art project, multicultural education, ethnic education, Hungarian minority living in SlovakiaDiplomová práce se zabývá možnostmi využití průřezového tématu multikulturní výchovy. Autorka v ní vychází ze svého zájmu o to, jak je možné efektivně zapojit multikulturní výchovu do výtvarných hodin na národnostní škole. Podle autorky jedná se o velmi specifický jev, který je zajímavý zkoumat z pedagogického hlediska. Výchozí myšlenkou celé práce je následující: Jak můžeme menšiny ve vzdělávání podporovat, aby posilovaly svou identitu, ale zároveň rozvíjely pozitivní vztah k ostatním menšinám ve svém okolí nebo k mainstreamové kultuře? Cílem této práce je teda prozkoumat multikulturní výchovu z pohledu výtvarného učitele, který vyučuje na národnostní škole. Tematicky se práce zaměřuje na návrh výtvarného projektu pro žáky 2. stupně základní školy. Součástí výtvarného projektu jsou i didaktické pomůcky. Metodika práce je přizpůsobena výše uvedenému cíli. Především systematizuje získané informace a následně je využívá pro vlastní pedagogickou práci. Teoretická i praktická část práce čerpá z odborné literatury. Práce započne přehledem literatury, který povede k návrhu výtvarného projektu. Po naplánování projektu a přípravě potřebných didaktických materiálů následuje výuka a reflexe. Autorka pro realizaci projektu si vybrala základní školu s vyučovacím jazykem maďarským na Slovensku, v...
The diploma thesis focuses on the possibilities of utilizing the cross-curricular theme of multicultural education. The author approaches the topic from her personal interest in how multicultural education can be effectively integrated into art lessons at a minority school. According to the author, this is a very specific phenomenon that is interesting to explore from a pedagogical perspective. The central idea of the entire thesis is the following: How can we support minorities in education in a way that strengthens their identity while simultaneously fostering a positive relationship with other minorities in their surroundings or with mainstream culture? The aim of this thesis is therefore to explore multicultural education from the perspective of an art teacher working at a minority school. Thematically, the thesis focuses on designing an art project for lower secondary school students (grades 6-9). The art project also includes didactic materials. The methodology of the thesis is tailored to the above-stated objective. It primarily systematizes the information gathered and subsequently applies it to the author's own pedagogical work. Both the theoretical and practical parts of the thesis draw on academic literature. The thesis begins with a literature review, which leads to the proposal...
