Postoje pedagogických pracovníků k poskytování první pomoci na základní škole
Attitudes of teaching staff to providing first aid at primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202625Identifikátory
SIS: 280310
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Černá, Lucie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Speciální pedagogika pro učitele 2. stupně základních škol a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
4. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
První pomoc, úrazy žáků, vzdělávání pedagogických pracovníků, krizové situace, bariéryKlíčová slova (anglicky)
First aid, injuries of pupils, training of teaching staff, crisis situations, barriersDiplomová práce se zabývá problematikou poskytování první pomoci na základních školách z pohledu pedagogických pracovníků. Cílem výzkumu bylo zmapovat, jak pedagogičtí pracovníci vnímají svou připravenost, jaké mají zkušenosti a jak přistupují k poskytování první pomoci. Identifikovat faktory, které mohou ovlivňovat jejich schopnost a ochotu zasáhnout v krizových situacích. Navrhnout opatření vedoucí ke zvýšení jejich sebevědomí při řešení krizových situací ve školním prostředí. Teoretická část práce se věnuje významu první pomoci ve školním prostředí, legislativním požadavkům, kompetencím pedagogických pracovníků a možnostem jejich profesního rozvoje v této oblasti. Pro naplnění výzkumného cíle byla zvolena kvalitativní výzkumná metodologie. Ke sběru dat byla použita kombinace dotazníkového šetření a rozhovorů, což umožnilo propojení širšího datového záběru s hlubším porozuměním individuálním zkušenostem respondentů. Většina respondentů považuje poskytování první pomoci za důležitou součást své profesní role. Ovládají ošetření drobných poranění a psychicky podpořit žáky. Naopak nižší míra jistoty byla zjištěna při případných náročnějších zásazích. Hlavními bariérami při poskytování první pomoci byly uváděny obavy z chyb a právních důsledků, nedostatečné praktické školení a materiální vybavení,...
This thesis explores the issue of first aid provision in primary schools from the perspective of teaching staff. The aim of the research was to explore how educators perceive their own preparedness, what experiences they have, and how they approach the provision of first aid. It also sought to identify factors that may influence their ability and willingness to act in emergency situations and to propose measures aimed at strengthening their confidence in handling such situations within the school environment. The theoretical part of the thesis focuses on the importance of first aid in schools, legislative requirements, teachers' competencies, and opportunities for their professional development in this area. A qualitative research methodology was chosen to achieve the research objectives. Data collection combined questionnaires and interviews, allowing for a broader data scope alongside a deeper understanding of respondents' individual experiences. The majority of respondents consider the provision of first aid to be an important part of their professional role. They are capable of treating minor injuries and providing psychological support to pupils. However, they expressed lower confidence in performing more demanding interventions. The main barriers to providing first aid included fear of making...
