Sebepojetí profesní role třídního učitele na střední škole
Self-concept of the professional role of a class teacher in secondary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202612Identifikátory
SIS: 275192
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Duschinská, Karolina
Oponent práce
Černá, Lucie
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky pro střední školy se sdruženým studiem Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
4. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
třídní učitel, střední škola, vnímání role, profesní identita, motivaceKlíčová slova (anglicky)
class teacher, secondary school, perception of role, professional identity, motivationDiplomová práce si dává za cíl zjistit, jak třídní učitelé na střední škole vnímají svou vlastní roli, včetně interpretace informací získaných od učitelů o tom, co jejich práce obnáší a jak ji mohou vnímat ostatní lidé ve společnosti. Práce se zaměřuje také na motivy pro zvolení profese i na možné demotivující faktory. Výzkum probíhá kvalitativní formou užitím metody rozhovoru, který je poté analyzován užitím otevřeného kódování. Sběr všech dat probíhal osobně na školách, kde respondenti působí. Otázky byly vytvořeny před realizací rozhovorů a jsou převážně otevřeného typu. Celkem bylo osloveno pět třídních učitelů, přičemž čtyři rozhovory se uskutečnily v dubnu 2025 a jeden rozhovor v květnu 2025. Z výsledků analýzy vyplývá, že třídní učitel je respondenty považován za osobnost, která nemá být pouze autoritou, ale také někým, kdo je svým žákům ochoten pomoci. Měl by být schopen efektivní komunikace a spolupráce se žáky, rodiči i vlastními kolegy. Pro respondenty je profese ve školství zásadní, i když si to ne všichni ve společnosti uvědomují. Hlavní motivační faktor, který respondentům přináší největší radost z výkonu profese, je především péče o vlastní třídu, budování pozitivních vztahů s žáky a možnost sledovat jejich dospívání. A naopak učitele nejvíce demotivuje čas strávený vyřizováním...
The thesis aims to find out how class teachers at secondary schools perceive their own role, including the interpretation of information gathered from the teachers about what the profession entails and how it could be perceived by others in society. Part of the research also focuses on their motives for choosing the profession, as well as some possible demotivating factors. The research is conducted qualitatively with an interview method, which is then analysed using open coding. All data collection took place in person at the respondents' schools. The questions were developed before the interviews and are mostly of an open-ended type. A total of five class teachers were approached, with four interviews taking place in April 2025 and one interview in May. The results of the analysis show that the respondents consider the teacher as someone who is not only an authority figure but also someone who is willing to help their students. He should be capable of effective communication and collaboration with students, parents and their own colleagues. To the respondents, the profession is essential for education, although not everyone in society realizes this. The main motivating factor that brings the respondents the most joy in the profession is taking care of their own class, building positive...
