Bez obalu - téma pro školní přírodovědné komunitní projekty
Without Packaging - a Topic for School Science Community Projects
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202557Identifikátory
SIS: 268868
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Janoušková, Svatava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
5. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Komunitní vzdělávání, případová studie, školní komunitní projekt, místně zakotvené učení, environmentální výchovaKlíčová slova (anglicky)
Community education, case study, school community project, place-based learning, environmental educationDiplomová práce se zabývá problematikou obalových materiálů jako častého tématu enviromentální výchovy, komunitním učením a místně zakotveným učením jako prostředky, jak toto téma implementovat do výuky. Teoretická část přináší základní informace o průřezovém tématu Enviromentální výchova a o školním projektu včetně námětů na realizaci jeho přírodovědného zaměření. Dále je v práci charakterizováno komunitní a místně zakotvené učení jako zajímavý prostředek, jak obohatit běžnou výuku či ji těmito přístupy zcela transformovat, jak tomu je například u Škol pro udržitelný život. Součástí teoretické části jsou informace o historii, pravidlech správné aplikace, limitech, ale i přínosech, které tyto komunitní i místně zakotvené učení nabízejí. Teoretická část také obsahuje charakteristiku použité metody výzkumu v praktické části, případové studie, a obsahu Mezinárodního projektu MOST, kterým byl inspirován školní komunitní projekt "Bez obalu", který jsme v praxi uskutečnili. V praktické části je popisován zrealizovaný školní komunitní projekt s názvem "Bez obalu", který proběhl v tercii Gymnázia a Obchodní akademie Pelhřimov. V případové studii, kterou praktická část obsahuje, je nejprve detailně popsána lokalita i školní instituce, kde se projekt odehrával. Součástí jsou rovněž zmapované postoje žáků ke...
The thesis focuses on the issue of packaging as a common topic in environmental education, community based learning and place based learning as ways to implement this topic in the teaching. The theoretical part brings basic information about the crosscutting theme of Environmental Education and about the school project including suggestions for the implementing its science focus. The thesis also characterizes community and locally based learning as an interesting way how to enhance or completely transform regular teaching with these approaches, as it is the case for example with Schools for Sustainable Living. The theoretical part includes information about the history, the rules of correct application, the limits, but also the benefits that these community and place based learning offer. The theoretical part also includes a description of the research method used in the practical part, the case study, and the content of the International MOST Project, which inspired the school based community project "Without packaging (Bez obalu)" that we implemented in practice. The practical part describes the realized school community project called "Without packaging (Bez obalu)", which took place in the third year at the Gymnasium and Business Academy Pelhřimov. In the case study that the practical part...
