Povědomí pedagogických pracovníků o nově se objevujících přírodovědných tématech s přesahem do společenskovědních oborů
Teaching Professionals' Awareness of Emerging Science Issues with Implications for Social Studies
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202554Identifikátory
SIS: 268087
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hašpl, Filip
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
5. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kratom, HHC, CRISPR, genové inženýrství, prevence, výuka, pedagogičtí pracovníci, aktuální témataKlíčová slova (anglicky)
kratom, HHC, CRISPR, genetic engineering, prevention, school education, pedagogical staff, current topicsDiplomová práce se zaměřuje na analýzu povědomí pedagogických pracovníků o třech aktuálních tématech - kratomu, HHC a genovém inženýrství - a zjišťuje, jaký význam těmto tématům přisuzují v kontextu školního prostředí. Výzkum vychází z kvalitativní analýzy 42 polostrukturovaných rozhovorů s respondenty působícími na různých stupních škol. Výsledky ukazují, že kratom a HHC jsou témata, se kterými se pedagogové již setkali, zejména v souvislosti se školní prevencí. Naopak CRISPR/Cas9 zůstává tématem méně známým, přesto však respondenti projevili zájem o další vzdělávání v této oblasti. Práce přináší doporučení pro další rozvoj školní prevence a podporu učitelů v reagování na aktuální společenské výzvy. Klíčová slova: kratom, HHC, CRISPR, genové inženýrství, prevence, výuka, pedagogičtí pracovníci, aktuální témata
This thesis focuses on the awareness of pedagogical staff regarding three emerging topics - kratom, HHC, and genetic engineering - and explores their perceived relevance within the school environment. The research is based on a qualitative analysis of 42 semi-structured interviews with educators from various educational levels. The findings show that kratom and HHC are already present in the educational discourse, mostly in the context of prevention. In contrast, the CRISPR/Cas9 method remains less known; however, respondents expressed interest in further training. The thesis offers recommendations for enhancing school-based prevention and supporting teachers in responding to contemporary societal challenges. Keywords: kratom, HHC, CRISPR, genetic engineering, prevention, school education, pedagogical staff, current topics
