Výukové téma les: Znalosti žáků 2. stupně základní školy
Educational Topic Forest: Knowledge of Lower Secondary School Pupils
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202528Identifiers
Study Information System: 257853
Collections
- Kvalifikační práce [20518]
Author
Advisor
Referee
Skýbová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství chemie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
5. 9. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
výuka, ekosystém lesa, znalosti žáků, přírodopis, ekologické pojetí, systematické pojetíKeywords (English)
teaching, forest ecosystem, pupils' knowledge, ecological concept, systematic conceptDiplomová práce se zabývá výukou přírodopisu a zaměřuje se na výukové téma les. V teoretické části jsou popsány tři možnosti výuky přírodopisu v českém školním prostředí - integrovanou výukou přírodovědných předmětů, samostatnou výukou přírodopisu se systematickým řazením témat a samostatnou výukou přírodopisu s ekologickým řazením témat. Dále je popsáno postavení výukového tématu les v RVP ZV a uvedeny výzkumy a šetření znalostí žáků v přírodovědných předmětech a přírodopisu. V první části praktické části byla provedena podrobná obsahová analýza části učebnice Ekologický přírodopis pro 6. ročník základní školy týkající se učiva o ekosystému lesa. Poté byla provedena analýza a srovnání školních vzdělávacích programů čtyř základních škol účastnících se výzkumu. Mezi školními vzdělávacímu programy se neukázal žádný významný obsahový rozdíl. Na základě obsahu a rozsahu učiva v analyzované učebnice byl vytvořen didaktický test. Testování se zúčastnilo 267 žáků, kteří byli rozděleni do čtyř skupin: podle věku (6. a 9. ročníky) a způsobu řazení témat v dané škole (systematické a ekologické). Mezi znalostmi žáků 6. ročníků učících se přírodopis systematicky a ekologicky nebyl statisticky významný rozdíl. Stejného výsledku bylo dosaženo i u žáků 9. ročníků. Naopak mezi žáky 6. a 9. ročníků byl nalezen...
The thesis deals with the teaching of science and focuses on the teaching topic of forest. In the theoretical part, three possibilities of teaching biology in the Czech school environment are described - integrated teaching of science subjects, independent teaching of biology with systematic ordering of topics and independent teaching of biology with ecological ordering of topics. Furthermore, the position of the educational topic forest in the RVP ZV is described and research and investigations of pupils' knowledge in science subjects and biology are presented. In the first part of the practical part, a detailed content analysis of the part of the textbook Ecological Natural History for the 6th year of lower secondary school related to the forest ecosystem curriculum was carried out. Then, an analysis and comparison of the school curricula of the four elementary schools participating in the research was carried out. There was no significant content difference between the school curricula. A didactic test was developed based on the content and scope of the curriculum analysed. 267 pupils took part in the testing and were divided into four groups: according to age (grades 6 and 9) and the way the topics were ordered in the school (systematic and ecological). There was no statistically significant...
