Venkovní výuka tématu krytosemenné rostliny na 2. stupni základní školy
Outdoor Teaching on the Topic of Angiosperms at Lower Secondary School
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202526Identifikátory
SIS: 259843
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Skýbová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
5. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Exkurze, krytosemenné rostliny, efektivita výuky, výuka botaniky, výuka biologieKlíčová slova (anglicky)
Field trips, angiosperms, teaching effectiveness, teaching botany, teaching biologyPráce se zaměřuje na efektivitu venkovní (exkurzní) výuky tématu krytosemenných rostlin v porovnání s tradiční frontální výukou ve škole. V rámci výzkumu byla navržena exkurzní trasa zaměřená na výuku krytosemenných rostlin ve městě Volyně a v jeho blízkém okolí. Exkurze kombinovala lokality městského parku, břehu řeky a prostoru polí. Takto navržená trasa byla následně ověřena v praxi se skupinou žáků sedmého ročníku základní školy. Žáci absolvovali výuku v terénu, během níž poznávali vybrané druhy krytosemenných rostlin v jejich přirozeném prostředí a popisovali jejich typické znaky. Také se zaměřili na rostlinami obývané prostředí. Stejné tematické zaměření měla i frontální výuka v prostorách standardní učebny přírodopisu. Výsledky učení obou skupin byly vyhodnoceny na základě testů zaměřených na zjištění znalostí o probíraném tématu. Experimentální skupina žáků, která absolvovala exkurzi, dosáhla po vykonání exkurze v testech lepších výsledků než kontrolní skupina, jež se učila frontálně ve třídě. Rozdíl však nebyl výrazný. Druhá část výzkumu se zaměřila na míru dlouhodobého zapamatování. Šest týdnů po výuce psali žáci obou skupin znalostní test znovu. Výsledky obou skupin byly v tomto případě srovnatelné, tudíž se vyšší míra zapamatování po exkurzní výuce nepotvrdila. Možné příčiny takovýchto...
The thesis focuses on the effectiveness of outdoor (field trip) teaching on the topic of angiosperms in comparison with traditional frontal teaching in school. Within the framework of the research, an excursion route was designed, focusing on the teaching of angiosperms in the city of Volyn and its vicinity. The excursion combined sites of a city park, a river bank and an area of fields. The route thus designed was then tested in practice with a group of seventh grade pupils of a primary school. The pupils were given a field lesson during which they identified selected species of angiosperms in their natural habitat and described their typical features. They also focused on the environment inhabited by the plants. The same thematic focus was given to the frontal teaching in the standard science classroom. The learning outcomes of both groups were evaluated through tests aimed at determining their knowledge of the topic under discussion. The experimental group of pupils who took the field trip performed better on the tests after the field trip than the control group who learned frontally in the classroom. However, the difference was not significant. The second part of the research focused on measures of long-term retention. Six weeks after the class, students in both groups wrote the knowledge test...
