Slyšíš? Vidím! Zvuk ve výtvarné výchově
Do you hear? I see! Sound in Art education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202486Identifikátory
SIS: 282200
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotná, Magdalena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
4. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Starší školní věk, výtvarná výchova, galerijní edukace, zvuková krajina, vizualizace zvuku, paměť zvuků, typologie zvukového uměníKlíčová slova (anglicky)
lower secondary school age, art education, gallery education, soundscape, sound visualization, memory of sounds, typology of sound artDiplomová práce Slyšíš? Vidím! se zabývá propojením percepce zvuku a vizuálního vnímání v kontextu výtvarné výchovy. Cílem bylo zkoumat, jak lze pomíjivý a často opomíjený zvukový podnět převádět do vizuálního vyjádření a jaké možnosti nabízí práce se zvukem pro rozvoj mezioborového myšlení u žáků. Teoretická část práce vymezuje pojem zvukového umění, popisuje jeho různé typologické přístupy a reflektuje jeho postavení v současném uměleckém a pedagogickém kontextu. Součástí je také analýza rámcového vzdělávacího programu z hlediska potenciálu zvuku ve výuce. Praktická část se zaměřuje na realizaci a reflexi autorských výtvarných lekcí, které tematizují zvuk jako výchozí médium. Skrze práci s žáky byly zkoumány reakce, míra imaginace a schopnost vizuálně interpretovat auditivní podněty. Rozhovory s edukátorkami z galerijních institucí ukázaly, že zapojení zvuku do výuky podporuje senzitivitu, kreativitu i hlubší vnímání světa. Práce zároveň nabízí pracovní typologii forem výskytu zvuku v uměleckém díle a potvrzuje aktuálnost tématu v rámci současného uměleckého i vzdělávacího diskurzu. KLÍČOVÁ SLOVA Starší školní věk, výtvarná výchova, galerijní edukace, zvuková krajina, vizualizace zvuku, paměť zvuků, typologie zvukového umění
The thesis Do You Hear? I See! explores the relationship between auditory perception and visual expression within the context of art education. Its aim is to examine how the ephemeral and often overlooked phenomenon of sound can be translated into visual form and what potential it holds for fostering interdisciplinary thinking among students. The theoretical part defines the concept of sound art, outlines its various typological approaches, and reflects on its position in contemporary artistic and educational contexts. It also includes an analysis of the national curriculum (RVP) with regard to the potential of sound in teaching. The practical part focuses on the implementation and reflection of authorial art lessons in which sound is used as a starting point. Through work with students, their responses, imagination, and ability to visually interpret auditory stimuli were observed. Interviews with gallery educators revealed that incorporating sound into educational practice enhances sensitivity, creativity, and a deeper awareness of the surrounding world. The thesis also offers a working typology of how sound appears in artistic practice, with each category highlighting a different aspect of the relationship between sound, space, body, thought, and media. This confirms the relevance and timeliness...
