Problematika fyziologické výživy novorozenců a kojenců ve výuce biologie člověka
Issues of Physiological Nutrition of Newborns and Infants in the Teaching of Human Biology
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202473Identifikátory
SIS: 269158
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ehler, Edvard
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
4. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Výživa, kojení, mateřské mléko, školní vzdělávání, výukaKlíčová slova (anglicky)
Nutrition, breastfeeding, breast milk, school education, teachingDiplomová práce se zabývá problematikou fyziologické výživy novorozenců a kojenců ve výuce biologie člověka na základních školách. Teoretická část práce podává ucelený přehled o výživě v novorozeneckém a kojeneckém období a zároveň se věnuje začlenění tohoto tématu do školního vzdělávacího systému. Praktická část detailně analyzuje současný stav vzdělávání o fyziologické výživě novorozenců a kojenců a je rozdělena do dvou částí. První část je zaměřena na obsahovou analýzu vybraných běžně používaných učebnic přírodopisu s cílem zmapovat a zhodnotit rozsah a způsob začlenění daného tématu. Ve druhé části byly prostřednictvím kvantitativního dotazníkového šetření zjišťovány aktuální znalosti žáků 9. ročníků základních škol o fyziologické výživě novorozenců a kojenců. Zároveň byly zkoumány jejich postoje a názory k této problematice, vnímání současného stavu výuky a návrhy na její potencionální zlepšení. Výsledky ukazují, že vybrané učebnice se tomuto tématu věnují spíše okrajově, většinou pouze v obecné rovině a bez hlubšího kontextu. Z dotazníkového šetření vyplývá, že ačkoli si většina žáků uvědomuje důležitost tématu, jejich znalosti jsou v této oblasti převážně základní a postrádají důležité souvislosti. Současná výuka tohoto tématu je většinou žáků hodnocena jako nedostatečná a více než 70 %...
This diploma thesis focuses on the issue of physiological nutrition of newborns and infants within the teaching of human biology at lower secondary schools. The theoretical part provides a comprehensive overview of nutrition during the neonatal and infant period and explores the integration of this topic into the school education system. The practical part offers a detailed analysis of the current state of education on the physiological nutrition of newborns and infants and is divided into two sections. The first section is devoted to a content analysis of selected, commonly used biology textbooks, aiming to map and evaluate the extent and manner in which the topic is covered. The second section involves a quantitative questionnaire survey conducted among 9th-grade students, focusing on their current knowledge of physiological nutrition of newborns and infants. In addition, students' attitudes and opinions on this issue were examined, including their perception of the current state of instruction and suggestions for potential improvements. The results show that the selected textbooks address this topic only marginally, mostly in a general way and without deeper context. The questionnaire survey revealed that although most students recognize the importance of the topic, their knowledge is mostly...
