Téma YOUTUBEŘI ve výuce na 1. stupni ZŠ
The topic of YOUTUBERS in teaching at primary education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202420Identifikátory
SIS: 281085
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Mazuch, Jakub
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra informačních technologií a technické výchovy
Datum obhajoby
4. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
YouTube, youtuber, parasociální vztahy, sociální sítě, 1. stupeň ZŠ, video, audiovizuální tvorba, prevenceKlíčová slova (anglicky)
YouTube, youtuber, parasocial relationships, social networks, primary school, video, audiovisual content production, preventionDiplomová práce se zabývá problematikou zařazení tématu o youtuberech a influencerech do výuky na 1. stupni ZŠ. Jedná se o aktuální téma, které vychází z rostoucího vlivu digitálních médií na každodenní život dětí mladšího školního věku. Youtubeři představují pro mnohé žáky významné vzory - jejich vliv se odráží v komunikaci, hodnotách i zájmech dětí. Škola tak může sehrát klíčovou roli v tom, jak děti tomuto vlivu rozumějí a jak se s ním naučí bezpečně a kriticky pracovat. V teoretické části se autorka diplomové práce zabývá základními koncepty z pohledu RVP ZV, představuje některé výsledky vybraných výzkumů, které se zabývají činnostmi dětí na internetu. Zařazení tématu do školní výuky nabízí přesah do učiva dalších vzdělávacích oblastí RVP ZV (Informatika, Jazyk a jazyková komunikace, Umění a kultura aj.) a souvisí s řadou klíčových kompetencí (k učení, komunikační, k podnikavosti a pracovní, kulturní a digitální, aj.). Pozornost je věnována závazkům platformy YouTube v souvislosti s nezletilými uživateli. V práci jsou zmíněna pozitiva i negativa této sociální sítě a tvůrců videoobsahu a rovněž analyzovány dostupné metodické materiály vhodné pro práci se žáky na 1. stupni ZŠ včetně podcastů, organizací, dokumentárních filmů, nebo knížek. Praktická část diplomové prezentuje zkušenosti s výukou...
This thesis explores the possibilities of incorporating the topic of YouTubers and influencers into teaching at the primary school level. The topic reflects the growing influence of digital media on the everyday lives of younger school-age children and the need for educators to address this phenomenon within the educational process. For many pupils, YouTubers serve as important role models whose influence is evident in their communication styles, values, and interests. Schools thus have an opportunity to build on pupils' real-life interests and to support the development of media literacy, critical reflection, and healthy digital habits. The theoretical part of the thesis examines YouTube and the role of YouTubers within the framework of the national curriculum. It presents selected research findings on children's online behavior and discusses the responsibilities of the YouTube platform towards underage users. The thesis also summarizes the key risks and benefits of this social network and its content creators, as well as the available methodological resources that can be applied in primary education-such as podcasts, organizations, documentaries, and books. The practical part presents the results of action research, offering insights into how primary school teachers approach the topic of...
