Příprava, realizace a vyhodnocení účinnosti exkurzí ve výuce přírodopisu na 2. stupni ZŠ na území Podblanicka
Preparation, Realization and Evaluation of the Effectiveness of Excursions in Teaching of Natural History at the Second Grade of Elementary School in the Podblanicko Area
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202387Identifikátory
SIS: 268519
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanel, Lubomír
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
4. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Exkurze, přírodopis, pretest, posttest, druhý stupeň základní školy, PodblanickoKlíčová slova (anglicky)
Excursions, natural history, pretest, posttest, lower secondary school, Podblanicko areaCílem diplomové práce je navrhnout, realizovat a vyhodnotit účinnost exkurzí ve výuce přírodopisu na 2. stupni základní školy. Teoretická část se věnuje charakteristice přírodních podmínek oblasti Podblanicka, konkrétně geologickým, klimatickým, hydrobiologickým a pedologickým podmínkám, a dále popisuje biologickou charakteristiku oblasti. Součástí je také vymezení exkurze jako specifické organizační formy výuky a popis exkurzí zaměřených na zoologii, botaniku a geologii. V praktické části byly zrealizovány tři exkurze, z nichž každá byla tematicky zaměřená na jednu z oblastí přírodopisu. Zoologická exkurze, věnovaná sovám, proběhla v Trhovém Štěpánově a byla určena pro žáky 7. ročníku. Botanická exkurze, rovněž určená žákům 7. třídy, se konala v přírodní rezervaci Malý Blaník a Podlesí. Geologická exkurze byla připravena pro žáky 9. ročníku a byla situována do bývalého zlatodolu v Roudném. Ke každé exkurzi byl připraven pracovní list. Výzkum byl uskutečněn prostřednictvím didaktických testů, které porovnávaly vstupní znalosti žáků před exkurzí (pretest) s jejich výsledky po absolvování exkurze (posttest). Doplňujícím nástrojem byl postojový dotazník, jehož cílem bylo zjistit zpětnou vazbu a subjektivní hodnocení žáků. Výsledky ukazují, že exkurze měly pozitivní vliv na úroveň znalostí - u všech...
The aim of the diploma thesis is to design, implement and evaluate the effectiveness of excursions in teaching natural history at the lower secondary school. The theoretical part focuses on the natural conditions of the Podblanicko area, specifically geological, climatic, hydrobiological and pedological characteristics, and also describes the biological characteristics of the area. It also includes the definition of an excursion as a specific organizational form of teaching and a description of excursions focused on zoology, botany and geology. In the practical part, three excursions were implemented, each of which was thematically focused on one of the areas of natural history. The zoological excursion, dedicated to owls, took place in Trhový Štěpánov and was intended for 7th grade students. The botanical excursion, also intended for 7th grade students, took place in the Malý Blaník and Podlesí nature reserve. The geological excursion was prepared for 9th grade students and was located in a former gold mine in Roudný. A worksheet was prepared for each excursion. The research was conducted using didactic tests comparing students' initial knowledge before the excursion (pretest) with their results after completing the excursion (posttest). An additional tool was an attitude questionnaire aimed at...
