Spolupráce základních škol Středočeského kraje a environmentálně orientovaných organizací při implementaci BOV v rámci tématu voda
Cooperation of Primary Schools of the Central Bohemian Region and Environmentally Oriented Organizations in the Implementation Inquiry Based Education within the Theme of Water
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202340Identifikátory
SIS: 262986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hašpl, Filip
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
4. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
badatelsky orientovaná výuka, environmentálně zaměřené organizace, environmentální výchova, voda, základní školaKlíčová slova (anglicky)
environmental education, environmentally oriented organisations, inquiry-based education, primary school, waterCílem této bakalářské práce bylo zjistit zkušenosti vybraných škol Středočeského kraje s programy, které jim nabízí environmentálně orientované organizace v rámci implementace badatelsky orientované výuky v tématu voda. Teoretická část je věnována environmentální výchově a tématu voda jako průřezovým tématům Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a badatelsky orientované výuce. Popisuje její definici, klíčové prvky, metodologii, přínosy, obtíže, jednotlivé kroky i spojení badatelství s tématikou vody. Praktická část představuje program Ekoškola, organizaci Toulcův dvůr a projekt H2Ospodař! coby subjekty, které poskytují základním školám řadu programů a aktivit. Následuje výčet a stručná charakteristika základních škol ze Středočeského kraje, které pod záštitou jedné z uvedených organizací absolvovaly nějaký program. Pomocí dotazníkového šetření byla u vybraných škol zjišťována nejprve samotná zkušenost s badatelsky orientovanou výukou, a poté i konkrétní výstupy po absolvování určitého programu jedné z organizací. Zvláštní důraz byl kladen na prvky badatelsky orientovaného vyučování u jednotlivých programů, na důvody volby těchto programů a na cíle a přínosy daných aktivit pro skupiny žáků, které program absolvovaly. Dotazník se také zabýval tím, zda se jednalo o jednorázový...
The aim of this bachelor thesis was to investigate the experience of selected schools in the Central Bohemian Region with programs offered by environmentally oriented organisations in the implementation of inquiry-based education on the topic of water. The theoretical part is devoted to environmental education and the topic of water as a cross- cutting theme of the Framework Educational Programme for Primary Education and inquiry- based education. It describes the definition, key elements, methodology, benefits, difficulties, individual steps, and the connection between research and the topic of water. The practical part introduces the Eco-School programme, the Toulcův dvůr organisation, and the project H2Ospodař! as entities that provide a range of programmes and activities to primary schools. The following is a list and description of the primary schools from the Central Bohemia Region that have completed a programme under the auspices of one of these organisations. The questionnaire survey was used to determine the experience of the selected schools with inquiry-based education, and then the specific outcomes after completing a programme of one of the organisations. Particular emphasis was placed on the elements of inquiry-based education for each programme, the reasons for choosing these...
