Přírodovědné exkurze pro 2. stupeň ZŠ na Mladoboleslavsku a ověření v praxi
Science Excursions for Lower Secondary Schools in the Mladá Boleslav Region and Practical Verification
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202320Identifikátory
SIS: 214776
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Skýbová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství biologie pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
4. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
exkurze, "indoor" výuka, dotazník, pracovní list, didaktický test, základní škola, MladoboleslavskoKlíčová slova (anglicky)
excursion, classroom teaching, questionnaire, worksheet, knowledge test, lower secondary school, the Mladá Boleslav regionDiplomová práce se zabývá porovnáním úspěšnosti výuky přírodopisu ve třídě ("indoorové" výuky) a v terénu (formou exkurze), a to na příkladu chráněných území v okolí Mladé Boleslavi - přírodní rezervace Vrch Baba, přírodní památky Chlum u Nepřevázky a přírodního parku Chlum. Cílem práce bylo nejen charakterizovat tato území z hlediska jejich přírodních hodnot, ale především vytvořit výukové materiály a ověřit jejich přínos v praxi. Výuka byla realizována se žáky 6. - 8. ročníku Masarykovy základní školy a mateřské školy Semčice ke konci května a první polovině června 2025, a to jak ve třídě, tak v terénu. K evaluaci byly využity didaktické testy a postojové dotazníky. Výsledky ukázaly, že žáci dosáhli vyšších znalostí při výuce ve třídě, exkurze však pozitivně ovlivnila jejich motivaci a vztah k přírodě. Exkurze byly žáky hodnoceny jako zábavné a přínosné, většina by je uvítala častěji. Didaktické materiály jsou považovány za užitečné, pracovní listy žákům slouží zejména k opakování učiva. Postoje žáků k moderním technologiím a skupinové práci byly různorodé. Výsledky práce mohou sloužit jako inspirace pro učitele, kteří chtějí obohatit výuku o místní přírodní témata a smysluplně propojit teorii s praxí. KLÍČOVÁ SLOVA: exkurze, "indoor" výuka, dotazník, pracovní list, didaktický test, základní...
This thesis compares the effectiveness of biology teaching in the classroom ("indoor" instruction) and in the field (via excursions), using protected areas near Mladá Boleslav-Vrch Baba Nature Reserve, Chlum u Nepřevázky Natural Monument, and Chlum Nature Park. The goal was to describe these sites in terms of natural value, develop teaching materials, and evaluate their practical benefits. Teaching was conducted with 6th to 8th grade students from the Masaryk Primary School in Semčice at the end of May and early June 2025, both indoors and outdoors. Evaluation tools included knowledge tests and attitude questionnaires. Results showed that classroom instruction led to higher knowledge scores, but field trips boosted students' motivation and relationship with nature. Pupils found the excursions enjoyable and beneficial, and most wished for more. The worksheets were helpful, mainly for review. Students' views on technology and group work varied. The outcomes may inspire teachers to enrich science lessons with local environmental topics and to meaningfully connect theory with practice. KEYWORDS: excursion, classroom teaching, questionnaire, worksheet, knowledge test, lower secondary school, the Mladá Boleslav region
