Zobrazení Dido v současných, nedávných a budoucích inscenacích opery Dido a Aeneas od Henryho Purcella
Representation of Dido in current, recent, and future productions of Henry Purcellʼs opera Dido and Aeneas
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202297Identifikátory
SIS: 282744
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kepartová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Dějepis se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
3. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Dido, opera, režie, současné inscenace studentské a profesionální, současná hudební nastudování, Vergilius, Aeneis, baroko, kompozice, Henry Purcell († 1695)Klíčová slova (anglicky)
Dido, opera, direction, current production by students and professionals, current musical interpretation, Vergilius, Aeneis, baroque, composition, Henry Purcell († 1695)UNIVERZITA KARLOVA Pedagogická fakulta Katedra dějin a didaktiky dějepisu Akademický rok: 2024/2025 Jméno a příjmení: Marie Jirásková Studijní program: Dějepis se zaměřením na vzdělávání Studijní obor: Dějepis se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání Téma práce: Zobrazení Dido v současných, nedávných a budoucích inscenacích opery Dido a Aeneas od Henryho Purcella Abstrakt Ve své práci se budu zabývat charakteristikou díla Henryho Purcella Dido a Aeneas jak po hudební, tak po dramatické stránce. Srovnám libreto Nahuma Tatea z roku 1680 s Vergiliovou Aeneis a pokusím se mezi díly najít společné či rozdílné paralely. Rovněž se budu věnovat osobnosti Henryho Purcella - jeho životu, tvorbě a možné motivaci, která ho vedla ke vzniku této opery. Stěžejní část mé bakalářské práce se zabývá zejména analýzou inscenačních postupů opery Dido a Aeneas se zaměřením na produkce, studentské i profesionální, vzniklé v posledních letech, tedy v roce 2019, 2023 a 2024, a plánovanou inscenaci v roce 2026. Pokusím se zaměřit především na postavu královny Dido a pochopit, jak se mění její chápání v závislosti na režijním postupu, historickém kontextu a estetické preference jednotlivých inscenátorů. Hlavním zdrojem informací se v ní staly rozhovory s režiséry, kteří se na těchto...
UNIVERZITA KARLOVA Pedagogická fakulta Katedra dějin a didaktiky dějepisu Akademický rok: 2024/2025 Jméno a příjmení: Marie Jirásková Studijní program: Dějepis se zaměřením na vzdělávání Studijní obor: Dějepis se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání Téma práce: Zobrazení Dido v současných, nedávných a budoucích inscenacích opery Dido a Aeneas od Henryho Purcella Abstract This thesis is focusing on the characteristics of Henry Purcell's Dido and Aeneas, both from musical and dramatic perspectives. It compares Nahume Tate's 1680 libretto with Virgil's Aeneid and attempts to identify parallels - both shared and divergent - between the two works. The work also explores the figure of Henry Purcell himself, his life and compositional work, as well as the possible motivations that led him to create this opera. The core part of this bachelor's thesis is devoted to the analysis of staging approaches to Dido and Aeneas, with focus on both student and professional productions from recent years - namely from 2019, 2023, 2024, and planned production in 2026. It concentrates especially on the character of Queen Dido and understanding how her portrayal changes depending on the director's approach, historical context and aesthetic preferences.
