Zapojení základních škol do kulturního života městské části Praha 3
Involvement of primary schools in the cultural life of the Prague 3 district
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202290Identifikátory
SIS: 284454
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotná, Magdalena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výtvarné výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy a základní umělecké školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra výtvarné výchovy
Datum obhajoby
3. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
výtvarná výchova, kulturní kompetence, kompetence k občanství a udržitelnosti, umění, kultura, komunitní plánování, škola, městská část, vzdělávací politikaKlíčová slova (anglicky)
art education, cultural competence, competence for citizenship and sustainability, arts, culture, community planning, school, city district, education policyTato diplomová práce navazuje na mou bakalářskou práci, jež se věnovala vztahu rodičů žáků a školy v oblasti výtvarné výchovy. Zkoumala, jakým způsobem může jejich vzájemná komunikace přispívat nejen ke zkvalitnění samotné výuky, ale také k hlubšímu porozumění významu tohoto předmětu. Navazující diplomová práce tyto poznatky rozšiřuje. Vychází z předpokladu, že vedle rodiny a školy významně formuje žáka také místo, v němž vyrůstá. Pokud se zaměříme na institucionální rovinu, hraje zde zásadní úlohu právě obecní, v našem kontextu městský, úřad. Spravuje konkrétní územní celek, ve kterém dítě vyrůstá a má přímý vliv na to, jaké příležitosti pro své občany vytváří. Práce se zaměřuje na nabídky místních institucí a aktivit, které pro žáky, školy a potažmo rodiče žáků nabízí městská část Praha 3. Cílem je popsat, jaké kulturně-vzdělávací příležitosti výtvarného umění městský úřad poskytuje, jak své programy komunikuje směrem ke školám, a jak se podílí na celkovém rozvoji vizuální gramotnosti a občanské participace mladé generace. Součástí práce je také výzkumná část, která tuto situaci mapuje optikou přímých výpovědí pedagogů základních škol na Praze 3, a v závěru teoretické části práce je formulován návrh na změnu strategického dokumentu MAP pro Prahu 3. Didaktická část práce kontext Prahy 3 využívá...
This thesis is a continuation of my bachelor's thesis, which focused on the relationship between parents and schools in the field of art education. It explored how their communication with each other can contribute not only to the quality of the teaching itself, but also to a deeper understanding of the importance of the subject. The follow-up thesis extends these findings. It is based on the assumption that, in addition to family and school, the place in which a pupil grows up also shapes him significantly. If we focus on the institutional level, it is the municipal, in our context the municipal authority, that plays a crucial role. It manages the specific territorial unit in which the child grows up and has a direct influence on the opportunities it creates for its citizens. This thesis focuses on the local institutions and activities offered by the Prague 3 municipality for pupils, schools and parents of pupils. The aim is to describe what cultural and educational opportunities in the visual arts the municipality provides, how it communicates its programmes to schools, and how it contributes to the overall development of visual literacy and civic participation of the young generation. The thesis also includes a research part that maps this situation through the lens of direct testimonies of...
