Jak přistupují konstruktivisticky pojaté učebnice matematiky k výuce vybraných témat
How constructivist mathematics textbooks approach the teaching of selected topics
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202277Identifikátory
SIS: 277436
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zamboj, Michal
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství anglického jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
3. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
konstruktivismus, teorie generických modelů, obsahy útvarů, úpravy algebraických výrazů, obsahová analýza učebnicKlíčová slova (anglicky)
constructivism, theory of generic models, area of plane figures, simplification of algebraic expressions, textbook content analysisHlavním cílem této práce je porovnat přístupy dvou českých učebnic matematiky (H-mat a Vividbooks), jedné slovenské učebnice (LiberaTerra) a americké učebnice (Illustrative Mathematics) k výuce témat obsahy útvarů a úpravy algebraických výrazů. Práce si klade za cíl zjistit, zda a do jaké míry vybrané učebnice přistupují k těmto tématům v souladu s principy konstruktivistického učení. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části práce vymezuji pojem konstruktivismus a představuji významné osobnosti, které s tímto pojmem souvisejí. Dále se věnuji pojmotvornému procesu podle teorie generických modelů M. Hejného, z níž vychází tabulky konstruktivistických aspektů, které využívám v praktické části pro obsahovou analýzu. Dále popisuji systémy matematického vzdělávání v České republice, na Slovensku a v USA, a shrnutí existujících výzkumů, které se zabývají žákovským porozuměním zkoumaným tématům. Praktická část práce navazuje na teoretickou a zabývá se obsahovou analýzou vybraných témat ve zmíněných učebnicích. Nejprve jsou představeny samotné učebnice, jejich autoři, principy, na kterých jsou postaveny, a důvody jejich zahrnutí do analýzy. Následuje metodologie analýzy a přehled výsledků srovnání přístupů jednotlivých učebnic k daným tématům. V závěru práce jsou shrnuty...
The main aim of this thesis is to compare the approaches of two Czech mathematics textbooks (H-mat and Vividbooks), one Slovak textbook (LiberaTerra), and one American textbook (Illustrative Mathematics) to teaching the topics of area of plane figures and simplification of algebraic expressions. The thesis seeks to determine whether, and to what extent, the selected textbooks address these topics in accordance with the principles of constructivist learning. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part, I define the concept of constructivism and introduce key figures associated with it. I also describe the concept formation process based on M. Hejný's Theory of Generic Models, which serves as the basis for the table of constructivist elements used in the practical part for content analysis. This section also includes an overview of the mathematics education systems in the Czech Republic, Slovakia, and the USA, as well as a summary of existing research related to students' understanding of the examined topics. The practical part builds on the theoretical background and focuses on a content analysis of the selected topics in the aforementioned textbooks. First, the textbooks are introduced, along with their authors, guiding principles, and the reasons for...
