Kapesní atlas
Pocket Atlas
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202254Identifiers
Study Information System: 266859
Collections
- Kvalifikační práce [20518]
Author
Advisor
Referee
Tsikoliya, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 9. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vizuální kultura, digitální obraz, malba, algoritmus, výtvarná výchova, subjektivní zkušenostKeywords (English)
visual culture, digital image, painting, algorithm, art education, subjective experienceTato bakalářská práce se zabývá proměnou vizuální zkušenosti v digitální době a vlivem algoritmických médií na naše vnímání, identitu a přítomnost. V teoretické části zkoumá obraz jako kulturní médium, které již neslouží k reprezentaci reality, ale stává se nástrojem manipulace, kontroly a rozptýlení. Analytická pozice je však v průběhu práce konfrontována s vlastní zkušeností zahlcení a ztráty autorského hlasu a puncta. Praktická část představuje malířský cyklus Kapesní atlas. Představuje formu zpomalení, návrat k tělesnému pohledu a fragmentům své vlastní reality, gestům a osobní paměti. Obraz je zde samotným prostorem zkoumání a místem, kde se lze zastavit a znovu se ptát. Didaktická část nabízí návrh výtvarných úloh, které rozvíjejí citlivost vůči vizuální realitě a posilují schopnost kritického vnímání i individuální výpovědi v rámci výtvarné výchovy. Práce je zároveň pokusem neztratit se v současném světě zrychlených obrazů a zůstat autorem, která tuto realitu reflektuje. Klíčová slova: vizuální kultura, digitální obraz, malba, algoritmus, výtvarná výchova, subjektivní zkušenost
This bachelor thesis explores the transformation of visual experience in the digital age and the influence of algorithmic media on perception, identity, and presence. The theoretical part examines the image as a cultural medium that no longer represents reality but functions as a surface for manipulation, control, and distraction. However, the analytical perspective gradually encounters the author's own experience of overload, the loss of punctum, and a weakening of the authorial voice. The practical part presents the painting cycle Pocket Atlas as a way of slowing down and returning to embodied perception, to fragments of personal reality, gestures, and memory. In this context, the painting becomes a space of inquiry, a place to pause and reflect. The didactic section proposes a series of art assignments aimed at cultivating visual sensitivity and reinforcing the capacity for critical perception and individual expression within art education. This work is ultimately an attempt not to get lost in today's accelerated image culture, and to remain an author capable of reflecting on it with clarity and presence. Keywords: visual culture, digital image, painting, algorithm, art education, subjective experience
