Výskyt kyberšikany a její prevence na základních školách v Berouně
The occurrence of cyberbullying and its prevention at elementary schools in Beroun
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202249Identifikátory
SIS: 268363
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Richterová, Magdalena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství pedagogiky pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
3. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
kyberšikana, prevence, preventivní program, šikana, agreseKlíčová slova (anglicky)
cyberbullying, prevention, prevention program, bullying, aggressionTato diplomová práce se zabývá problematikou agrese, šikany a kyberšikany. Jejich vzájemnými souvislostmi a rozdíly. Je rozdělena do dvou hlavních částí, a to teoretické části, jejíž úkolem je charakterizovat jednotlivé projevy agrese, typy šikany a kyberšikany, profil agresora a jeho oběti. Obsahuje také teoretické poznatky o způsobech řešení kyberšikanya její prevence na úrovni školy, žáka i rodiče. Součástí práce je také příklad preventivníhoprogramu společnosti IPREV a kontakt na společnosti, které mohou s řešením kyberšikany a jejích následků pomoci. Druhou částí je část praktická, jejíž cílem je mapování výskytu a prevence na veřejných základníchškoláchv Berouně. Mapování proběhlopomocí rozhovorůs metodiky prevence a školními psychologyjednotlivýchškol.Z výsledků je zřejmé,že se s problematikou kyberšikany setkaly všechny zapojené základní školy, častěji se však jednalo o problém vznikající ve volném čase žáků. Všichni respondenti se však shodují, že její výskyt má vliv i na školní prostředí.Shoda panuje také v názoru, že kyberšikana je problémem u stále mladší věkové skupiny žáků a s prevencí je potřeba začít co nejdříve.Na základě těchto rozhovorů je do této práce zařazen mnou vytvořený preventivní program, který je určen pro žáky šestého ročníku základní školy a je možné ho aplikovat do...
This diploma thesis deals with the issues of aggression, bullying and cyberbullying. Their mutual connections and differences. It is divided into two main parts, namely the theoretical part, the task of which is to characterize individual manifestations of aggression, types of bullying and cyberbullying, the profile of the aggressor and his victim. It also contains theoretical knowledge about ways to solve cyberbullying and its prevention at the school, student and parent levels. The thesis also includes an example of a preventive program from IPREV and contact informationfor companies that can help with solving cyberbullyingand its consequences. The second part is the practical part, the aim of which is to map the occurrence and prevention in public elementary schools in Beroun. The mapping was carried out using interviews with preventionmethodologists andschool psychologists of individual schools.The results show that all participating elementary schools encountered the issue of cyberbullying, but more often it was a problem arising in the students' free time. However, all respondents agree that its occurrence also affects the school environment. There is also agreement that cyberbullying is a problem for an increasingly younger age group of students and that prevention needs to start as soon as...
