Umění a spolupráce
Art and collaboration
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202226Identifiers
Study Information System: 271859
Collections
- Kvalifikační práce [20518]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Magdalena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Výtvarná výchova se zaměřením na vzdělávání
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 9. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Spolupráce, umění, výtvarná výchova, participativní umění, komunitní tvorba, sociálněangažované uměníKeywords (English)
Collaboration, Art, Art Education, Participatory Art, Community-Based Art, SociallyEngaged ArtBakalářská práce se zaměřuje na téma spolupráce v oblasti umělecké tvorby a komunikace. V první části se soustředí na historické proměny vztahu mezi tvůrcem/autorem a divákem a na zásadní skutečnosti, které ovlivnily budoucí vývoj spolupráce ve výtvarné výchově a umění. Poté se práce snaží přiblížit současná umělecká hnutí, nebo osobnosti, pro něž je princip spolupráce a divácká spoluúčast základní podmínkou formulace umělecké výpovědi. Výzkumná část se zaměřuje na konkrétní výpovědi participantek a participanta kurzu MLHA- škola ekologické imaginace. Hledá výhody a nevýhody spolupráce na bázi zkušeností nabitých na zmíněném kurzu. V didaktické části se práce zaměřuje na možnosti a formy využití spolupráce v rámci výtvarné výchovy. Klíčová slova: Spolupráce, umění, výtvarná výchova, participativní umění, komunitní tvorba, sociálně angažované umění
Bachelor's thesis focuses on the theme of collaboration in the field of artistic creation and communication. The first part examines the historical transformation of the relationship between the artist and the viewer, highlighting key moments that have influenced the development of collaborative approaches in both visual arts and art education. The thesis then presents selected contemporary art movements and artists for whom collaboration and audience participation are essential elements of artistic expression. The research section focuses on the specific testimonies of the participants of the MLHA- School of Ecological Imagination course. It explores the advantages and disadvantages of collaboration based on the experiences gained during the aforementioned course. The didactic section explores the possibilities and forms of cooperation within visual art education, particularly in the context of collective creation, student engagement, and shared authorship. Keywords: Collaboration, Art, Art Education, Participatory Art, Community-Based Art, Socially Engaged Art
