Podnětné zavedení pojmu úhel v šestém ročníku
Introduction of the concept of angle in Grade 6
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202212Identifikátory
SIS: 249237
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kvasz, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
3. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Úhel, zavedení, podnětná výukaKlíčová slova (anglicky)
Angle, introduction, engaging teachingPráce se zabývá podnětným zavedením pojmu úhel v 6. ročníku základní školy. Teoretická část vychází z teorie generických modelů coby rámce pro popis procesu žákovského učení. Rámec pro efektivní přípravu a vyhodnocování vyučovacích hodin vy- chází z myšlenek responzivní výuky, zejména přístupu plánování od konce. Práce zkoumá, co různí současní autoři považují za podnětnou výuku. Představuje konstruktuvisticko- transmisivní spektrum a popisuje, jak jeho póly kombinovat a využívat ku prospěchu žáků. Dále představuje pojem úhel. Popisuje jeho kurikulární ukotvení v českém škol- ním systému: v rámci Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, Stan- dardů pro ZŠ, jednotných přijímacích zkoušek na střední školy i učebnic. Toto ukotvení srovnává s historickým vývojem pojmu úhel a současným výzkumem efektivního didak- tického uchopení pojmu. Vyrovnává se s faktem, že kurikulární dokumenty ani některé představené učebnice současný výzkum nereflektují. V praktické části práce představuje jednu z možných formulací toho, co může učitel chápat jako podnětnou výuku. Na je- jím základě sestavuje postupně cíle výukové jednotky na zavedení úhlu v šestém ročníku, úlohy ověřující jejich dosažení a plány konkrétních výukových jednotek včetně pracovních listů pro žáky (mj. propustek z hodin). Tyto...
The thesis deals with the engaging introduction of the concept of angle in the 6th grade of elementary school. The theoretical part is based on the theory of generic models as a framework for describing the process of student learning. For effective lesson planning and evaluation, it draws on the principles of responsive teaching, in particular the backward design approach. The thesis examines what various contemporary authors consider to be stimulating teaching. It presents the constructivist-transmissive spectrum and describes how its poles can be combined and used to benefit students. The concept of angle is then introduced. The work describes its curricular anchoring in the Czech edu- cational system: in the Rámcové vzdělávací programy, Standardy pro základní vzdělávání, the entry exams to secondary schools, and textbooks. This anchoring is compared with the historical development of the concept of angle and current research on effective didac- tic approaches. It addresses the fact that curricular documents and some of the examined textbooks do not reflect recent research. In the practical part, the thesis presents one possible formulation of what a teacher may understand as engaging teaching. Based on this, it gradually constructs learning objectives for the introduction of angles in grade...
