Vzdělávání žáků základních a středních škol v prostředí interaktivního výstavního prostoru
Education of Lower and Upper Secondary School Students in An Interactive Exhibition Space Environment
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202209Identifikátory
SIS: 256239
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sládková, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Edukace a interpretace v oblasti kulturního dědictví
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
3. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
galerijní edukace, galerijní animace, dobrá interpretace, vzdělávací program, zprostředkování dějin umění, hudby a historie, vícestupňový edukační modelKlíčová slova (anglicky)
gallery education, gallery animation, good interpretation, educational program, mediating the history of art, music and history, multi-level educational model- 4 - Abstrakt V diplomové práci se zaměřím na realizaci edukačních programů pro základní a střední školy na principech dobré interpretace v prostředí dvou interaktivních výstavních prostor v centru Prahy. Budu vycházet ze zásad, které je nutné dodržet při plánování programu tak, aby návštěva mimoškolního zařízení nebyla jen zábavným zpestřením, aleplnohodnotnou vzdělávací a rozvíjející aktivitou. V teoretické části se budu věnovat konstruktivistickému přístupu ve výuce a metodě dobré interperetace. Na základě teoretických východisek vytvořím edukační programy, dva pro základní a jeden pro střední školy. Cílem bude rozšíření programů do dvou až třífázového edukačního modelu. Tématem programu pro střední školy budou dějiny umění - vývoj od 2D zobrazování a perspektivní zkratky k lineární perspektivě a její iluzivně rozvinuté příklady v manýrismus a v baroku, nový přístup k perspektivě v 19. a 20. století. Program pro žáky vyššího stupně základních škol bude o orloji, o památce UNESCO, se kterou se žáci seznámí přímo na místě a poté využijeme exponátů v interaktivní galerii pro edukační program. Program pro žáky nižšího stupně základních škol se zaměří na hudební nástroje s důrazem na ty, které znal a používal W. A. Mozart. Programy prakticky ověřím v IAM Illusion Art Museum a v Mozart Interactive Museum v...
- 5 - Abstract In this thesis, I focus on the implementation of educational programs for primary and secondary schools based on the principles of good interpretation within interactive exhibition spaces in the center of Prague. I will draw on essential principles that must be followed when planning a program to ensure that visits to out- of-school institutions are not merely entertaining diversions but fully-fledged educational and developmental activities. In the theoretical part, I will address the constructivist approach in teaching and the method of good interpretation. Based on this theoretical foundation, I will create educational programs-two for primary schools and one for secondary schools. The goal will also include expanding the programs into a two- or three-phase educational model. The program for secondary schools will focus on art history-tracing the development from 2D representation and foreshortening to linear perspective and its illusionistically developed examples in Mannerism and Baroque, and new approaches to perspective in the 19th and 20th centuries. The program for upper primary school pupils will explore the astronomical clock, a UNESCO monument, which the pupils will visit in person and then further examine using exhibits in an interactive gallery. The program for lower primary...
