Vliv angličtiny na zvukovou stránku němčiny jako druhého cizího jazyka u českých žáků
The influence of English on the phonetic aspect of German as a second foreign language among Czech pupils
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202159Identifikátory
SIS: 272507
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Botlík Nuc, Tomáš
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství německého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra germanistiky
Datum obhajoby
2. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Mnohojazyčnost, angličtina, němčina, foneticko-fonologický vliv, interferenceKlíčová slova (anglicky)
Multilingualism, English, German, phonetic-phonological influence, interferenceTato diplomová práce se zabývá vlivem výslovnostních dovedností v angličtině na zvukovou stránku němčiny u českých žáků druhého stupně základních škol. Hlavním cílem je zjistit, zda se výslovnostní návyky žáků, které si osvojili při výuce angličtiny jako prvního cizího jazyka, promítají do výslovnosti němčiny jako druhého cizího jazyka. Dílčím cílem je ověřit, které z vybraných hlásek nejčastěji podléhají interferenčnímu vlivu a zda se tento vliv projevuje výrazněji u žáků nižších či vyšších ročníků. Teoretická část se věnuje mnohojazyčnosti a popisu angličtiny a němčiny, a to jak v obecné rovině, tak z hlediska postavení ve vzdělávacím systému ČR. Dále se zaměřuje na integraci výslovnosti ve vzdělávacích dokumentech, mezijazykové ovlivňování a charakteristiku hláskového systému obou jazyků včetně porovnání vybraných hlásek. Výzkumné šetření přibližuje problematiku jazykového ovlivňování ze tří různých perspektiv. Sluchová analýza nahrávek mapuje výslovnostní dovednosti žáků a jejich vliv na výslovnost němčiny, analýza učebnicových souborů odhaluje přístup tvůrců těchto materiálů a řízený rozhovor nabízí vhled do smýšlení vyučujících. Výsledky výslovnostního testu předloženého žákům potvrdily ovlivňování němčiny angličtinou a to zhruba v jedné třetině ze 3000 realizací výslovnosti. Ukázalo se, že...
This thesis deals with the influence of pronunciation skills in English on the phonetic aspect of German among Czech lower secondary school pupils. The main objective is to determine whether pupils' pronunciation habits, acquired during their learning of English as the first foreign language, are reflected in their pronunciation of German as the second foreign language. A partial objective is to identify which of the selected speech sounds are most frequently affected by interference, and whether this influence is more evident among pupils in lower or higher grades. The theoretical part covers multilingualism and the description of English and German, both in general terms and in terms of their status within the educational system of the Czech Republic. It also focuses on the integration of pronunciation in educational documents, cross-linguistic influence and the characteristics of the sound system of both languages, including a comparison of selected sounds. The research study approaches the issue of cross-linguistic influence from three different perspectives. The auditory analysis of recordings maps pupils' pronunciation skills and their influence on the pronunciation of German, the analysis of textbook sets reveals the approach of the creators of these materials, and a structured interview...
