Didaktická hra na 1. stupni ZŠ
Educational game at a primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202149Identifikátory
SIS: 266421
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zemanová, Blanka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
2. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
didaktická hra, hra, metody hry, žáci, učitel, primární vzdělávání, výuková metodaKlíčová slova (anglicky)
Didactics games, game, methods, students, teacher, primary education, education methodsCílem mé diplomové práce bylo zjistit, zda jsou didaktické hry a jejich aplikace do výuky vnímány pedagogy i žáky jako užitečné a naplňují kritéria učení. Diplomová práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a část praktickou. První částí je část teoretická, která se zabývá pojmem didaktická hra na 1. stupni základní školy podle jejich cílů a zmiňuji zde i její vliv na žáky a učební proces. V mé teoretické části se také dočtete o tom, jaké didaktické hry jsou vhodné zadávat žákům ze třetích, čtvrtých a pátých tříd základní školy. Druhou částí je část praktická, která se věnuje využití didaktických her ve výuce pro dané třídy, tedy třetí až páté. Provedla jsem kombinaci kvalitativního a kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření pro žáky a pro vyučující jsem provedla kvantitativní šetření formou rozhovoru. Na základě výsledků jednotlivých výzkumů můžeme vidět, že didaktická hra představuje významný nástroj moderní pedagogiky, který je schopen obohatit žákům výuku o nové přístupy a metody. Umožňuje propojit poznávací, sociální i emocionální složky učení a vytváří prostor pro skupinové nebo individuální učení, které je založeno na prožitku, aktivitě i vlastní zkušenosti žáků. KLÍČOVÁ SLOVA didaktická hra, hra, metody hry, žáci, učitel, primární vzdělávání, výuková metoda
The aim of my diploma thesis was to find out whether didactic games and their application in teaching are perceived by teachers and pupils as useful and meet the criteria of learning. The thesis is divided into two parts, the theoretical part and the practical part. The first part is theoretical, which deals with the concept of didactic play at the 1st level of primary school according to its goals and I also mention its influence on pupils and the learning process. In my theoretical part, you will also read about what didactic games are suitable for pupils from the third, fourth and fifth grades of primary school. The second part is the practical part, which deals with the use of didactic games in teaching for the given classes, i.e. the third to the fifth. I have carried out a combination of qualitative and quantitative research in the form of a questionnaire survey for pupils and I have carried out a quantitative survey for teachers in the form of an interview. Based on the results of individual researches, we can see that the didactic game is an important tool of modern pedagogy, which is able to enrich pupils' teaching with new approaches and methods. It allows you to connect cognitive, social and emotional components of learning and creates space for group or individual learning, which is...
