Severská mytologie v současných médiích - kvalitativní výzkum na střední škole
Nordic mythology in contemporary media - qualitative research in secondary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202146Identifikátory
SIS: 260576
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Havlová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství základů společenských věd pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
2. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
severská mytologie, mýtus, polyteismus, videohra, film, kvalitativní výzkumKlíčová slova (anglicky)
Nordic mythology, myth, polytheism, videogame, movie, qualitative researchCílem diplomové práce je získat ucelený přehled o postavení severské mytologie nejen v samotných mytologických příbězích, ale také v jejich současných médiích, jako jsou filmy, seriály a videohry. Práce zároveň usiluje o zmapování znalostí tohoto tématu u mladší generace, která s mytologickými tématy často přichází do kontaktu právě skrze nová média. Diplomová práce je rozdělená na dvě části - teoretickou a praktickou. V úvodní části je definován pojem mýtus, a to z literárního i filozofického hlediska. Následně navazuje rozbor young a new adult literatury, přičemž větší pozornost je věnována propojení severské mytologie s fantasy žánrem. Severské mytologii je věnována i samostatná kapitola, která se kromě literárního zpracování zaměřuje také na její reflexi ve filmovém a herním průmyslu. Jako design výzkumu byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie. Jako metoda sběru dat byl zvolen dotazník s převahou otevřených otázek, které byly vyhodnocovány kvalitativně s ohledem na stanovené specifické výzkumné otázky. Žáci odpovídali na sadu otázek, jejichž cílem bylo ověřit úroveň znalostí o severské mytologii u generace Alfa. Dotazník se zaměřoval nejen na znalost a základní charakteristiky vybraných severských bohů, ale také na mediální prostředí, v němž se s těmito motivy žáci setkávají. Například...
The aim of this thesis is to provide a comprehensive overview of the position of Norse mythology not only in the mythological stories themselves, but also in their contemporary adaptations in media such as films, TV series, and video games. The thesis also seeks to map the knowledge of this topic among the younger generation, who often come into contact with mythological themes through new media. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The initial part defines the concept of myth from both a literary and philosophical perspective. This is followed by an analysis of young adult and new adult literature, with a greater focus on the connection between Norse mythology and the fantasy genre. A separate chapter is devoted to Norse mythology, which, in addition to its literary treatment, also focuses on its reflection in the film and gaming industries. A qualitative research strategy was chosen as the research design. A survey with a majority of open-ended questions was chosen as the data collection method, which were evaluated qualitatively with regard to specific research questions. The students answered a set of questions aimed at verifying the level of knowledge about Norse mythology among the Alpha generation. The questionnaire focused not only on knowledge and basic...
