Porozumění času v kontextu výuky matematiky u žáků ZŠ
Understanding Time in the Context of Mathematics Education for Lower Secondary School Students
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202111Identifikátory
SIS: 281855
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Beran, Filip
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
1. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
čas, porozumění času, genetická paralela, mezipředmětové vztahy, historie měření časuKlíčová slova (anglicky)
time, understanding of time, genetic epistemiology, interdisciplinary relations, history of time measurementTato diplomová práce se zabývá pojmem čas ve výuce matematiky na druhém stupni základní školy. Jejím hlavním cílem bylo vytvořit výukový materiál, který rozvíjí porozumění pojmu čas a zároveň podporuje mezipředmětové vazby. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je představena metoda genetické paralely z pohledu zahraničních i českých autorů a popsán historický vývoj měření času včetně vymezení klíčových milníků. Dále se práce věnuje ontogenezi pojmu čas u žáků základní školy, přičemž je zahrnuta i Piagetova teorie chápání času u dětí. Součástí teoretické části je také analýza výskytu pojmu čas v kurikulárních dokumentech a ve dvou vybraných sadách učebnic matematiky pro druhý stupeň základní školy. Praktická část zahrnuje návrh a pilotní ověření výukového materiálu ve formě bodovací soutěže realizované ve dvou sedmých třídách. V diskuzi jsou prezentovány konkrétní žákovské odpovědi a reflektována možná úskalí spojená s využitím materiálu. Na základě získaných poznatků byl materiál upraven do podoby pracovních listů, které lze využít nejen ve výuce matematiky, ale i dějepisu, fyziky, českého jazyka či občanské výchovy.
This thesis focuses on the concept of time in mathematics education at the lower secondary school. Its aim was to create teaching materials that develop an understanding of the concept of time while also supporting interdisciplinary connections. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part presents the method of genetic epistemiology from the perspective of both international and Czech authors and describes the historical development of time measurement, including the identification of key milestones. Furthermore, the thesis addresses the ontogenesis of the concept of time in primary school students, incorporating Piaget's theory of children's understanding of time. The theoretical section also includes an analysis of the occurrence of the concept of time in curricular documents and in two sets of mathematics textbooks for lower secondary education. The practical part involves the design and pilot testing of the teaching materials in the form of a point-based competition conducted in two seventh-grade classes. The discussion presents specific student responses and reflects on potential challenges associated with the use of the materials. Based on the findings, the materials were revised into worksheets that can be used not only in mathematics but also in...
