Zjišťování matematických dovedností žáků 4. ročníku při řešení vybraných uvolněných úloh z TIMSS 2019 a návrhy didaktických intervencí
Investigating the mathematical skills of Grade 4 students in solving selected released tasks from TIMSS 2019 and suggestions for didactic interventions
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202103Identifikátory
SIS: 278337
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kvaszová, Milena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
1. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pedagogické diagnostikování, matematické dovednosti, didaktická intervence, řešitelské strategie, analýza žákovského řešení, matematická úlohaKlíčová slova (anglicky)
pedagogical diagnosis, mathematical skills, didactic intervention, problem-solving strategies, analysis of students' solutions, mathematical problemDiplomová práce zkoumá matematické dovednosti žáků 4. ročníku při řešení vybraných uvolněných úloh TIMSS 2019 prostřednictvím analýzy provedených testů a navazujících polostrukturovaných rozhovorů. Cílem je identifikovat časté chyby a řešitelské strategie vedoucí k neúspěchu a navrhnout reedukační plán zaměřený na konkrétní kritická místa řešitelských procesů. Teoretická část se věnuje významu diagnostiky žáků v matematice, metodám analýzy chyb a principům výběru zadávaných matematických úloh. V empirické části jsou popsány postupy realizace testování a vedení rozhovorů se žáky, vyhodnocení zadaných úloh a komentované ukázky žákovských řešení. Navržena byla didaktická intervence zaměřená na rozvoj porozumění a procedurálních dovedností žáků ve vybraných matematických oblastech, jejíž účinnost byla ověřena post-testem. KLÍČOVÁ SLOVA pedagogické diagnostikování, matematické dovednosti, didaktická intervence, řešitelské strategie, analýza žákovského řešení, matematická úloha
The thesis examines the mathematical skills of fourth-grade pupils when solving selected released TIMSS 2019 tasks through an analysis of administered tests and follow-up semi- structured interviews. The aim is to identify common errors and problem-solving strategies leading to failure and to design a re-education plan focused on specific critical points in pupils' solution processes. The theoretical part addresses the importance of diagnostic assessment in mathematics, methods of error analysis, and the principles of selecting mathematical tasks. The empirical part describes the implementation of testing and pupil interviews, evaluates the administered tasks, and includes commented samples of pupils' solutions. A didactic intervention was proposed, targeting the development of conceptual understanding and procedural fluency in selected mathematical areas, and its effectiveness was assessed through a post-test. KEYWORDS pedagogical diagnosis, mathematical skills, didactic intervention, problem-solving strategies, analysis of pupils' solutions, mathematical task
