Využití chyb ve vyučování matematice
Error management in mathematics education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202099Identifikátory
SIS: 270202
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vondrová, Naďa
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství matematiky pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
1. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
práce s chybou, využití chyb ve vyučování matematice, guided error training, exponenciální funkce a rovnice, logaritmické funkce a rovniceKlíčová slova (anglicky)
error-based learning, error management in mathematics education, guided error training, exponential functions and equations, logarithmic functions and equationsDiplomová práce se zabývá prací s chybou ve vyučování matematice. Hlavním cílem práce bylo určit, zda žáci, kteří prošli výukou v prostředí guided error training, dosáhli lepších studijních výsledků než ti, kteří byli vyučováni v prostředí bez záměrných chyb. Vedlejším cílem bylo ověřit, zda žáci sami pociťovali, že jim učení se chybami pomohlo k lepšímu porozumění danému tématu, které bylo pro práci zvoleno: exponenciální a logaritmické funkce a rovnice. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část zahrnuje definování chyby, kategorizaci chyb, charakterizaci prostředí založených na práci s chybou a analýzu vybraných učebnic na zvolené téma. Praktická část práce je založena na experimentu, při němž bylo prostřednictvím kvalitativních osobních rozhovorů s učiteli identifikováno několik obvyklých žákovských chyb při řešení úloh na vybrané téma. Následně byly vytvořeny úlohy, které byly implementovány do výuky experimentální skupiny. Poté byly pomocí testu srovnány výsledky experimentální skupiny se skupinami, které v prostředí guided error training vyučovány nebyly. Dle provedeného experimentu lze tvrdit, že žáci vyučovaní v prostředí guided error training dosáhli lepších studijních výsledků než ti, kteří v tomto prostředí vyučováni nebyli. Cíle práce považuji za splněné....
This thesis investigates working with error in mathematics education, focusing in particular on exponential and logarithmic functions and equations. Its primary aim is to determine whether pupils who receive instruction in a guided error training environment achieve better academic results than those taught without the use of intentional errors. A secondary aim is to explore whether the pupils feel that learning from mistakes improves their understanding of the subject matter itself. The thesis has a theoretical and a practical part. The theoretical section defines error, categorizes its different types, characterizes error-based learning environments, and examines how selected textbooks present the relevant topic. The practical section is based on an experiment. Through qualitative interviews with teachers, several common pupil errors related to the chosen topic are identified. Subsequently, specific tasks are created and incorporated into the instruction of an experimental group. Finally, a test is used to compare the performance of this group with that of control groups not taught in a guided error training environment. Based on the experiment, the work concludes that guided error training can be said to lead to better academic results. The main aims have thus been met. KEYWORDS error-based...
