Číselné soustavy starověkých a středověkých kultur
Number systems of ancient and medieval cultures
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202097Identifikátory
SIS: 269511
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novotná, Jarmila
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Matematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
1. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
nepoziční číselné soustavy, poziční číselné soustavy, násobení, dělení, nula, záporná číslaKlíčová slova (anglicky)
non-positional numeral systems, positional numeral systems, multiplication, division, zero, negative numbersBakalářská práce "Číselné soustavy starověkých a středověkých kultur" se zaměřuje na studium číselných soustav starověku a středověku, jejich historii a jejich rozmanitost. Je rozdělená na devět kapitol, z nichž první představuje vstupní základy potřebné pro další kapitoly, druhá se zabývá prehistorickou matematikou jako předchůdce starověkých číselných soustav a třetí až devátá kapitola představují starověké a středověké číselné soustavy starověkých různých civilizací. Cílem práce je představení a porovnání vybraných číselných soustav užívaných ve starověku a středověku na různých kontinentech pro potřeby pedagogů. V této práci jsou popisovány metody zápisu čísel, aritmetické operace a práce se zlomky v těchto číselných soustavách a navrhnuty úlohy a aktivity pro práci s žáky během výuky těchto číselných soustav. Klíčová slova: nepoziční číselné soustavy, poziční číselné soustavy, násobení, dělení, nula, záporná čísla,
The bachelor's thesis "The numeral systems of the ancient and medieval cultures" focuses on studying the numeral systems of the ancient and medieval period, their history and their variety. It is divided into nine chapters, the first of which introduces fundamental basics needed for rest of the thesis. The second chapter focuses on prehistoric math as the predecessor to the ancient numeral systems and the remaining chapters introduce the ancient and medieval numeral systems of various civilisations. This thesis aims to introduce and compare chosen numeral systems used during the ancient and medieval period for the need of educators. It describes what methods were used to express numbers, arithmetic operations and fractions in these numeral systems and provide various tasks and activities for work with students during lessons on these numeral systems. Keywords: non-positional numeral systems, positional numeral systems, multiplication, division, zero, negative numbers
