Zařazení metod a technik DV do hodin českého jazyka ve 4. ročníku ZŠ jako podpora pro žáky s SVP.
Including methods and techniques of dramatic education in the teaching of the czech language in the fourth year of primary school as a support for pupils with special education needs.
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202092Identifikátory
SIS: 269156
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hanyš Holemá, Irena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
1. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
dramatická výchova, český jazyk, mladší školní věk, první stupeň, speciální vzdělávací potřeby, inkluze, RVPKlíčová slova (anglicky)
drama education, Czech language, early school age, primary school, special educational needs, inclusion, Framework Educational ProgrammeDiplomová práce se zabývá zařazením metod a technik dramatické výchovy do výuky českého jazyka na prvním stupni základní školy, konkrétně ve čtvrtém ročníku. Cílovou skupinou byli žáci se speciálními vzdělávacími potřebami na jedné ze základních škol. Cílem práce bylo prozkoumat, zda může dramatická výchova ve výuce českého jazyka podpořit a pozitivně ovlivnit vzdělávání těchto žáků v různých oblastech a zlepšit jejich vzdělávací výsledky. Sběr dat probíhal prostřednictvím pozorování výuky, polostrukturovaných rozhovorů a analýzy písemných textů žáků, které vznikly během realizace výzkumu. Práce je rozdělena do dvou částí. V teoretické části jsou uvedeny základní informace o dramatické výchově a českém jazyce ve čtvrtém ročníku základní školy, včetně jejich ukotvení v rámcovém vzdělávacím programu. Popsány jsou také základní charakteristiky mladšího školního věku, jakožto jedné ze životních etap člověka a na závěr vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Praktická část nejdříve popisuje realizované hodiny českého jazyka. Součástí popisů je plán výuky včetně cílů a instrukcí, dále podrobné reflexe a reakce na vybrané žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále je zde uvedeno vyhodnocení rozhovorů se žáky a asistentkou pedagoga a na závěr také analýza písemných textů žáků. Z...
This diploma thesis explores the integration of drama education methods and techniques into the teaching of the Czech language at the primary school level, specifically in the fourth grade. The target group consisted of pupils with special educational needs at on of the primary schools. The aim of the thesis was to investigate whether drama education in Czech language lessons can support and positively influence the learning of these pupils in various areas and improve their educational outcomes. Data collection was conducted through classroom observation, semi-structured interviews and analysis of pupils written texts which were created during the research. The thesis id divided into two parts. The theoretical part provides fundamental information about drama education and the Czech language curriculum for the fourth grade of primary school, including their anchoring in the Framework Educational Programme. It also describes the basic characteristic of younger school-age children as one of the life stages, and concludes with a overview of education for pupils with special educational needs. The practical part describes the implemented Czech language lessons. These descriptions include lesson plan with objectives and instructions, detailed reflextions, and responses to selected pupils with special...
