Docházka a absence žáků střední odborné školy
Attendance and Absenteeism of Secodary Professional School Students
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/202089Identifikátory
SIS: 258896
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Simonová, Jaroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání
Datum obhajoby
1. 9. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
střední odborná škola, docházka, absence, žák, absentérství, záškoláctví, prevence, případová studieKlíčová slova (anglicky)
secondary professional school, attendance, absence, student, absenteeism, truancy, prevention, case study1 ABSTRAKT Absence a docházka se dotýkají každého školského zařízení, které umožňuje žákům vzdělávání. Ve středním vzdělávání jsou zvýšené absence závažným problémem, se kterým se školy potýkají, protože absentérství často vede k předčasným odchodům ze vzdělávání. Hlavním cílem diplomové práce je popsat možné příčiny, které vedou k vysoké absenci žáků střední odborné školy, a vysvětlit tyto příčiny na jednotlivých zkoumaných případech. Přehled dosavadních poznatků zahrnuje základní terminologii týkající se docházky a poznatky o příčinách a možných řešeních absencí. Empirická část práce poskytuje přehled zpracovaných dat elektronických třídnic jednotlivých oborů vybrané školy a předkládá případové studie šesti žákyň s vysokou absencí, která má nejrůznější příčiny i důsledky. Výsledky výzkumu potvrzují zahraniční poznatky o komplexním charakteru problémů s docházkou, přičemž se v různých kombinacích objevují vlivy rodinného prostředí, vnějších bariér, logistických a studijních nároků, ale i nedostatečné reakce školy na rozvíjející se chronickou absenci. Závěrem práce jsou i doporučená opatření, která mohou přispívat k řešení problémů s docházkou.
1 ABSTRACT Absence and attendance affect every educational institution that enables students to receive education. In secondary education, increased absenteeism is a serious issue faced by schools, as absenteeism often leads to early school leaving. The main aim of this master's thesis is to describe the possible causes that lead to high absenteeism among students at a secondary vocational school and to explain these causes using individual case studies. The overview of existing knowledge includes basic terminology related to attendance and insights into the causes and possible solutions to absenteeism. The empirical part of the thesis provides an overview of processed data from electronic class register for individual study programs at the selected school and presents case studies of six female students with high absenteeism, each with various causes and consequences. The research findings confirm international insights regarding the complex nature of attendance problems, which involve influences from the family environment, external barriers, logistical and academic demands, as well as insufficient school response to developing chronic absenteeism. The conclusion of the thesis includes recommended measures that may contribute to solving attendance issues.
