Postoje vyučujících z mateřských škol a jejich zkušenost s lesbickými rodinami
Attitudes of preschool teachers and their experience with lesbian mother families
rigorózní práce (UZNÁNO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201833Identifikátory
SIS: 283560
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
16. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Klíčová slova (česky)
škola, rodina, lesbická rodina, homoparentální rodina, LGBT, mateřská školaKlíčová slova (anglicky)
school, family, lesbian mothers, homoparental families, LGBT, preschoolDiplomová práce se zabývá tématem zkušenosti vyučujících z mateřských škol s lesbickými rodinami a tématem postojů k homoparentálnímu rodičovství. Cílem této práce bylo zmapovat, jak vyučující vnímají, prožívají a realizují spolupráci s lesbickými rodinami. Výzkum se taktéž snažil zjistit, zdali a jakým způsobem je v mateřských školách tematizována rodinná diverzita. Teoretická část práce uvádí do problematiky postojů vůči lesbickému a gay rodičovství a reflektuje rovněž pozici homoparentálních rodin ve školním prostředí. Empirická část práce představuje kvantitativní výzkum, jehož hlavní metodou bylo dotazníkové šetření. Výzkumu se zúčastnilo 70 učitelek a 3 učitelé z mateřských škol. Zkušenost s lesbickými rodinami uvedla polovina výzkumného vzorku. Výsledky ukázaly, že většina vyučujících hodnotí svou zkušenost s lesbickými rodinami pozitivně a během spolupráce s nimi se nesetkávají se zásadními obtížemi. Přestože většina vyučujících zastává k lesbickému a gay rodičovství i spolupráci s těmito rodinami pozitivní postoje, v prostředí mateřských škol je problematika homoparentálních rodin spíše opomíjena. Tematizaci rodinné diverzity a konkrétní aktivity podporující přívětivé prostředí pro lesbické a gay rodiny lze spatřovat především v mateřských školách, které s těmito rodinami již mají...
This master's thesis discusses the topic of preschool teachers' experience with lesbian mother families and the topic of attitudes towards same-sex parenting. The primary aim of this thesis was to map how teachers perceive, experience and practice their professional relationship with lesbian mother families. Also, the research sought to examine whether and how teachers include family diversity issues in preschools. Theoretical chapters introduce subject of attitudes towards lesbian and gay parenting and homoparental families in preschool environments. Empirical chapters present quantitative research, whose main method was a survay questionare. The research sample consisted of 70 female teachers and 3 male teachers from preschools. Experience with lesbian families was reported by half of the research sample. The results revealed that the majority of teachers perceive their experience with lesbian families as positive and their cooperation is not associated with any major difficulties. Despite teachers' mostly positive attitudes towards same-sex parenting as well as towards cooperation with these families, the issue of homoparentality in preschools is still rather invisible. Inclusion of family diversity issues and specific activities promoting a welcoming environment for lesbian and gay families are...
