Projevy nadaných žáků prvních tříd při řešení a tvorbě matematických slovních úloh.
Manifestations of gifted first-grade students in solving and creating mathematical word problems.
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/201660Identifikátory
SIS: 217767
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hošpesová, Alena
Hříbková, Lenka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Didaktika matematiky
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
30. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
nadání, slovní úlohy, kognice, metakognice, řešení úloh, tvorba úloh, nastavení mysliKlíčová slova (anglicky)
cognition, giftedness, mindset, metacognition, problem posing, problem solving, word problemsv českém jazyce Disertační práce je zaměřena na nadané žáky na 1. stupni základní školy (ZŠ) a jejich schopnosti řešit a vytvářet slovní úlohy. Dále se věnuje projevům nadání, které bylo možné při těchto aktivitách sledovat. Účastníky výzkumu byli diagnostikovaní nadaní žáci ve věku 6-7 let (���� = 6). Žáci byli rozděleni do dvou skupin a proběhla s nimi série setkání (celkem 22 setkání v délce zhruba 45 minut, tj. 11 setkání s každou skupinou), která byla věnována řešení a vytváření slovních úloh. Při setkáních bylo nashromážděno několik druhů dat: videozáznamy, slovní úlohy vytvořené žáky a žákovská řešení. Videozáznamy byly přepsány do protokolů a byly analyzovány pomocí kvalitativních metod. Hlavním cílem výzkumu bylo popsat, jakým způsobem nadaní žáci v 1. ročníku ZŠ řeší a vytvářejí slovní úlohy. K tomu byly sestaveny dvě výzkumné otázky. První výzkumná otázka se vztahovala k popisu kognitivních, metakognitivních a osobnostních projevů při řešení a vytváření slovních úloh. Z osobnostních projevů byla pozornost věnována nastavení mysli a self-efficacy. Druhá otázka byla zaměřena na schopnost nadaných žáků slovní úlohy vytvářet. Zde byla pozornost věnována tomu, jaké budou žáci volit početní operace, kontext a zda budou přenášet zkušenosti z dříve řešených úloh. Z výsledků vyplynulo, že žáci při...
v anglickém jazyce This dissertation focuses on gifted pupils at the first stage of primary school and their ability to solve and create word problems. It also examines manifestations of giftedness that can be observed during these activities. The research participants were diagnosed gifted pupils aged 6-7 years (���� = 6). The pupils were divided into two groups, and a series of sessions were conducted with them (a total of 22 sessions, each lasting 45 minutes, i.e.,11 sessions per group) to engage in solving and creating word problems. Several types of data were collected during these sessions: video recordings, word problems created by pupils, and their corresponding solutions. The video recordings were transcribed into protocols, which were then analysed using qualitative methods. The main goal of the research was to describe how gifted students in the first grade of elementary school solve and create word problems. Two research questions were formulated for this purpose.The first research question focused on identifying cognitive, metacognitive, and personality-related behaviours in the process of solving and creating word problems. Within personality traits, pupils' individual mindsets were also partially examined. The second research question explored the ability of gifted pupils to create word...
