Implementace pedagogických prostředků diferenciace a individualizace jako základních podmínek inkluzivního přístupu ve výuce heterogenních kolektivů v primárním vzdělávání
Implementation of pedagogical means of differentiation and individualization as a basic condition for an inclusive approach in teaching heterogeneous collectives in primary education
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/200985Identifikátory
SIS: 240148
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lipnická, Milena
Kadrnožková, Monika
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
23. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
vnitřní diferenciace, inkluzivní vzdělávání, pedagogické prostředky diferencované výuky, individualizace, kvalitativní výzkumný designKlíčová slova (anglicky)
internal differentiation, inclusive education, pedagogical means of differentiated instruction, individualization, qualitative research designV kontextu významné evoluce směrem k inkluzivnímu vzdělávání, jež překonala historickou segregaci žáků s handicapy, se tato disertační práce zaměřuje na mapování fenoménu pedagogických prostředků vnitřní diferenciace a individualizace jako základních podmínek pro realizaci inkluzivního vzdělávání. Přístup k inkluzi, který se vyznačuje globálním rozsahem a diskurzem, vyžaduje nové pochopení dětské individuality a potřeb, což reflektuje paradigmatický posun ve vnímání jedince vzdělávacím systémem. Tento posun konceptualizuje žáka jako jedinečnou osobnost s vlastními, specifickými a diferencovanými potřebami, stejně jako s jedinečným vnitřním světem. Podle Heluse (2009) je klíčové umístit žáka do centra pedagogického procesu, což vyžaduje adaptaci výuky k jeho specifickým potřebám. Tomlinson (2018) a Finkelstein (2021) rozšiřují tuto perspektivu zdůrazněním potřeby modifikace vzdělávacího obsahu, procesu, produktu a hodnocení edukačního procesu. Kritici však upozorňují na jednostranný úhel pohledu, který se zaměřuje na specifickou oblast, například seskupování žáků do skupin, což může vést k nedostatečné inkluzivitě. Tyto nedostatky podtrhují potřebu širšího a komplexního přístupu k diferenciaci ve vzdělávacím procesu. Dle Strategií vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ je zajištění srovnatelné a...
In the context of a significant evolution towards inclusive education, which has overcome the historical segregation of students with disabilities, this dissertation focuses on mapping the phenomenon of pedagogical means of internal differentiation and individualization as basic conditions for the realization of inclusive education. The approach to inclusion, which is characterized by a global scope and discourse, requires a new understanding of children's individuality and needs, reflecting a paradigmatic shift in the educational system's perception of the individual. This shift conceptualises the pupil as a unique individual with his or her own specific and differentiated needs, as well as a unique inner world. According to Helus (2009), it is crucial to place the learner at the centre of the pedagogical process, which requires adapting teaching to their specific needs. Tomlinson (2018) and Finkelstein (2021) extend this perspective by highlighting the need for modification of the educational content, process, product and evaluation of the educational process. However, critics point to a one-sided viewpoint that focuses on a specific area, such as grouping students together, which can lead to a lack of inclusivity. These shortcomings underline the need for a broader and more comprehensive...
