Možnosti uplatnění projektového vyučování ve vztahu ke kulturně historickému objektu
Scope of use of project teaching in relation to cultural-historical institution
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/20052Identifiers
Study Information System: 70678
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Stará, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2009
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Diplomová práce je zaměřena na projektové vyučování na 1. stupni ZŠ a jeho využití při tvorbě výchovně-vzdělávacích programů pro hlubší spolupráci školy a kulturně-historické instituce. Má tři části. První se zabývá historií projektové výuky, transformací českého školství po roce 1989, diferenciací učiva a metodickými postupy, které je nutno změnit podle potřeb měnící se společnosti, názorů na žáka a jeho vzdělávání. Druhá část se věnuje projektové metodě. Záměrem třetí, praktické části je využití vzdělávacího potenciálu kulturně-historického objektu k tvorbě mimoškolních projektů pro děti 1. stupně ZŠ. Popsány jsou čtyři výukové programy vystavěné na hlavních myšlenkách projektové metody. Závěr práce se zaměřuje na hodnocení přínosu dětem i učitelům a na možnost prohloubení spolupráce a hledání vyhovujícího vztahu konkrétní instituce a školy, zda a jak učitelům může pomoci k plnění vzdělávacích obsahů plynoucích z kurikulárních dokumentů.
This Master's thesis is aimed at exploring the concept 'learning outside the classroom' (Project Teaching) for primary school grades one through five and its use in the creation of educational programs for deeper cooperation between schools and cultural-historical institutions. The work is divided into three parts. The first part deals with the history of this particular educational method, the transformation of Czech education since 1989, curriculum differentiation and methodological procedures which should be changed according to the needs of our changing society and its subsequent impact on pupils and their learning. The second part focuses on "learning outside the classroom" (Project Teaching). The aim of the third, practical section is to examine the educational potential of culturalhistorical institutions in the formation of projects for children within the first five years of primary school. One of four training programmes based on the main concepts of "learning outside the classroom" (Project Teaching) is described. The conclusion of the work focuses on evaluating the contribution to children and teachers and the possibility of enhanced cooperation and the search for satisfactory relationships between specific institutions and schools focusing on whether and how it can help teachers fulfill the...