Pozitiva a negativa distanční výuky pro žáky s poruchou autistického spektra na 2. stupni základní školy
Positives and negatives of distance learning for students with autism spectrum disorders at the second stage of elementary school
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199270Identifikátory
SIS: 236441
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zemková, Jaroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
3. 6. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
žák s poruchami autistického spektra, vzdělávání, distanční forma vzdělávání, podpůrná opatřeníKlíčová slova (anglicky)
student with autism spectrum disorders, learning, distance learning, support measuresTato bakalářská práce se zabývá pozitivními a negativními stránkami distanční výuky žáků s poruchami autistického spektra se zaměřením na žáky 2. stupně základní školy. V práci jsou nejprve vysvětleny základní pojmy spojené s danou problematikou, jako je vzdělávání, distanční vzdělávání a žák se specifickými potřebami. Dále se práce věnuje popisu poruch autistického spektra a zásadám vzdělávání žáků s těmito poruchami. Vzhledem k tomu, že se touto problematikou zabývalo i několik zahraničních výzkumů a studií, jsou dále v práci shrnuty jejich výsledky a závěry. Součástí práce je i provedení vlastního výzkumu, proto je vysvětlena jeho metodika, a následně je popsán jeho průběh a zjištěné výsledky. Cílem práce je pak vyhodnotit, zda může být distanční výuka pro žáky s poruchami autistického spektra spíše přínosná, nebo s sebou nese zejména negativa, a porovnat to s výsledky zahraničních studií. Vlastním výzkumem realizovaným formou polostrukturovaných rozhovorů se žáky, jejich rodiči a pedagogickými pracovníky a jejich následným vyhodnocením bylo zjištěno, že nelze jednoznačně stanovit, zda s sebou distanční vzdělávání žáků s poruchami autistického spektra nese více pozitiv či negativ, ale odvíjí se zcela od individuálních potřeb a znevýhodnění jednotlivých žáků a pro některé z nich je skutečně...
This bachelor's thesis deals with the positive and negative aspects of distance learning for students with autism spectrum disorders, focusing on children at the second stage of elementary school. The thesis first explains the basic terms associated with the given issue, such as education, distance learning and a student with special needs. Then the thesis is devoted to the description of autism spectrum disorders and the principles of education of students with these disorders. As several foreign researches and studies previously dealt with this issue too, their results and conclusions are summarized further in the thesis. Important part of the work also included conducting author's own research, therefore its methodology is explained and then its course and results are described. The goal of the thesis is to evaluate whether the distance learning can be beneficial for students with autism spectrum disorders, or whether it has mainly negative consequences, and compare it with the results of foreign studies. Through author's own research carried out in the form of semi-structured interviews with students, their parents and teaching staff and their subsequent evaluation, it was found that it is not possible to determine in general whether the distance learning of students with autism spectrum...
