Aktivizující metody v hudební výchově na 2. stupni základní školy
Activating methods in music education at the lower secondary level of primary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/199005Identifikátory
SIS: 258038
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hurníková, Kateřina
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství hudební výchovy pro 2. stupeň základní školy a střední školy se sdruženým studiem Učitelství českého jazyka pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
28. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
výukové metody, aktivizující výukové metody, 2. stupeň základní školy, hudební výchovaKlíčová slova (anglicky)
teaching methods, activating teaching methods, second grade of primary school, music educationDiplomová práce se zabývá využitím aktivizujících výukových metod v hodinách hudební výchovy na 2. stupni základní školy. Práce si klade za cíl zjistit, zda aktivizující metody přispívají k intenzivnějšímu zapojení žáků do výuky. Teoretická část představuje výukové metody nejdříve obecně, jejich koncept, vývoj a třídění. Následně detailněji popisuje aktivizující výukové metody. Ty jsou dále představeny také v souvislosti s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání. Další kapitoly pojednávají o důležitosti motivace, podrobněji je popsána psychologická a hudebně vývojová charakteristika žáků 2. stupně základní školy. Pro účely výzkumu v praktické části této diplomové práce byly vytvořeny modelové výukové hodiny, které byly ve vybraných školách realizovány a reflektovány. K získání potřebných informací byl využit kvalitativní výzkum založený na polostrukturovaném rozhovoru a pozorování pedagogů i žáků. Součástí výzkumu bylo také mapování využívání aktivizujících metod v hodinách hudební výchovy na malých vesnických školách prostřednictvím sdělení pedagogů včetně hodnocení konkrétních aktivizačních prvků pedagogy i samotnými žáky. Výstupy diplomové práce potvrzují pozitivní přínos aktivizačních metod pro zkvalitnění výuky hudební výchovy u žáků adolescentního věku. KLÍČOVÁ SLOVA výukové...
The diploma thesis focus on use of activating teaching methods in music lessons at the at the second grade of primary school. The aim of the thesis is to determine if activating methods contribute to a more intensive involvement of pupils in teaching process. The theoretical part first presents teaching methods in general, their concept, development and classification. It then provides a more detailed description of activating teaching methods, also presented in relation to the Framework Educational Program for primary education. Further chapters discuss the importance of motivation and provide a detailed description of the psychological and musical developmental characteristics of pupils at the second grade of primary school. For the purposes of the research in the practical part of this thesis, model teaching lessons were created, implemented, and reflected upon in selected schools. To obtain the necessary data, qualitative research based on semi-structured interviews and observations of both teachers and students was used. The research also included mapping the use of activating methods in music education classes at small rural schools through teachers' reports, including evaluations of specific activating elements by both teachers and students. The findings of the thesis confirm the positive...
