Možnosti zvyšování sociální gramotnosti u marginalizovaných osob v Ústeckém kraji
Options for increasing social literacy of marginalized individuals living in the region of Ústí nad Labem
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198821Identifikátory
SIS: 271485
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Veteška, Jaroslav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Andragogika a management vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a managementu vzdělávání
Datum obhajoby
27. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
marginalizace, nástroje sociální práce, sociálně vyloučené osoby, sociální gramotnost dospělých, sociální služby, vzdělávání dospělýchKlíčová slova (anglicky)
marginalization, instruments of social work, socially excluded individuals, adult social literacy, social service, adult educationSociální gramotnost dospělých marginalizovaných osob je klíčovým faktorem pro jejich úspěšné začlenění do společnosti. Stručně řečeno, jde o schopnost jednotlivce orientovat se ve společnosti, porozumět sociálním pravidlům, institucím, svým právům a povinnostem a efektivně s nimi pracovat. Diplomová práce se věnuje problematice sociální gramotnosti dospělých marginalizovaných osob v sociálně vyloučených lokalitách v Ústeckém kraji a jejím cílem je charakterizovat úroveň sociální gramotnosti a popsat metody sociální práce při zvyšování sociální gramotnosti podporující proces učení se u této sociální skupiny. Práce se skládá z teoretické části, která poskytuje základní východiska zaměřená na proces učení se a vzdělávání sociálně vyloučených osob, dále na využívané nástroje v tomto procesu, vliv rodinné situace na přístup ke vzdělávání a také na bariéry, které klientům ztěžují proces vzdělávání. Praktická část je zpracována prostřednictvím dvou dotazníkových šetření, která byla realizována mezi klienty sociálních služeb a mezi sociálními pracovníky a pracovníky v sociálních službách. Výsledky výzkumného šetření identifikovaly tři typy bariér, a to socioekonomické překážky na straně klienta (nedostatek času, financí), dále institucionální bariéry na straně vzdělávacích institucí (nedostatek...
Social literacy of adult marginalized individuals is a key factor for their successful implementation into society. In short, social literacy includes an ability for orienting within society, ability to understand social rules, institutions, to know one's rights and obligations as well as how to work with them effectively. This Diploma thesis discusses issues of social literacy of adult individuals living in the region of Ústí nad Labem and its goal is to characterize level of social literacy and describe methods of social work used for increasing social literacy which supports such education process focused on the target group mentioned. The thesis consists of two parts. The theoretical part provides basic starting points focused on process of learning and educating of socially excluded individuals. Furthermore, it describes instruments used for such a process, as well as how does family status influence access to education and talks about barriers which make education process more difficult. The empirical part is constructed on two questionnaire surveys which were conducted within clients of social service and within social workers and workers in social service. The results of the research identified three types of barriers, including socio-economic obstacles on the client's side (insufficient...
