Mateřská škola na cestě změny. Případová studie
Kindergarten on the path of change. Case study
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198756Identifikátory
SIS: 254394
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťátková, Soňa
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra preprimární a primární pedagogiky
Datum obhajoby
26. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
mateřská škola, změna, transformace, individualizace, předškolní vzdělávání, přístup orientovaný na dítěKlíčová slova (anglicky)
kindergarten, change, transformation, individualization, preschool education, child-oriented approachCílem práce je popsat průběh, výsledky a dopady změn v mateřské škole, spojené s aplikací principu individualizace v předškolním vzdělávání. V teoretické části jsou definovány související pojmy: individualizace ve vzdělávání, osobnostně orientovaný přístup výchovy a vzdělávání, principy současného předškolního vzdělávání a možnosti jejich aplikace v praxi. Také jsou představeny výsledky studií realizovaných na toto téma. Konkrétně postupuji od zdrojů inovačních příležitostí a možných chyb při uskutečňování inovací přes historické souvislosti individualizace, kontext v podobě Rámcového vzdělávacího programu a zpráv České školní inspekce a východisko v podobě evaluace a diagnostiky až k optimalizaci prostředí mateřských škol ve prospěch individualizovaného vzdělávání, naplňování potřeb dětí, styl práce učitele, školnímu vzdělávacímu programu a třídnímu vzdělávacímu programu. V praktické části je realizováno kvalitativní šetření v designu případové studie. Hlavními výzkumnými metodami jsou polostrukturované individuální rozhovory, monitoring skupinové diskuse, pozorování, dotazníkové šetření a analýza dokumentů. Předkládám odpovědi na výzkumné otázky: s jakými překážkami se musí ředitel při transformaci mateřské školy vyrovnat, jaké jsou jeho motivy pro tuto transformaci, jaké změny se osvědčily při...
The aim of the diploma thesis is to describe the course, results and impacts of changes in kindergarten, associated with the application of the principle of individualization in preschool education. The theoretical part defines related concepts: individualization in education, personality-oriented approach to upbringing and education, principles of contemporary preschool education and possibilities of their application in praxis. Results of studies carried out on this topic are presented as well. Specifically, I proceed from the sources of innovation opportunities and possible errors in implementing innovations through the historical context of individualization, the context in the form of the Framework Educational Program and reports of the Czech School Inspectorate, and the starting point in the form of evaluation and diagnostics, to the optimization of the kindergarten environment in favor of individualized education, meeting the needs of children, the teacher's work style, the school educational program, and the classroom educational program. The practical part implements a qualitative investigation in the case study design. The main research methods include semi-structured individual interviews, monitoring of a group discussion, observation, questionnaire survey and document analysis. I...
