Programování v Pencil Code
Programming in Pencil Code
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198744Identifiers
Study Information System: 260926
Collections
- Kvalifikační práce [19969]
Author
Advisor
Referee
Novák, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Učitelství informačních a komunikačních technologií pro 2. stupeň základní školy a střední školy
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2025
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Pencil Code, informatické myšlení, programování, 7. třída ZŠ, soubor úlohKeywords (English)
Pencil Code, computational thinking, programming, 7th grade, set of tasksTato diplomová práce se zaměřuje na rozvoj informatického myšlení žáků druhého stupně základní školy prostřednictvím tvorby grafických výstupů v programovacím prostředí Pencil Code. Informatické myšlení je v současném vzdělávacím kontextu považováno za klíčovou kompetenci, která podporuje schopnost řešit problémy, analyzovat data a vytvářet efektivní algoritmy. Využití vizuálních prvků při programování napomáhá žákům lépe porozumět abstraktním konceptům. Grafické výstupy v prostředí Pencil Code rovněž rozvíjí jejich kreativitu a poskytuje jim okamžitou zpětnou vazbu. Teoretická část práce analyzuje různá pojetí informatického a algoritmického myšlení a porovnává dostupné nástroje vhodné pro jeho rozvoj na základní škole, se zvláštním důrazem na prostředí Pencil Code. Současně se zaměřuje na možnosti a předpoklady zařazení informatického myšlení do výuky v rámci oblasti Informatika na druhém stupni základní školy, jak je vymezeno v aktuálním Rámcovém vzdělávacím programu. Praktická část je věnována tvorbě uceleného souboru aktivit pro žáky 7. ročníku základní školy. Soubor se skládá ze čtyř na sebe navazujících lekcí s postupně se zvyšující náročností. Tyto úlohy byly ověřeny v praxi metodou akčního výzkumu. Výsledkem šetření je vznik uceleného výukového materiálu, který obsahuje nejen samotné...
This thesis focuses on the development of computer thinking in second grade primary school students through the creation of graphical outputs in the Pencil Code programming environment. In the current educational context, computational thinking is considered a key competence that supports the ability to solve problems, analyze data and create effective algorithms. The use of visuals in programming helps students better understand abstract concepts. Graphical output in Pencil Code also develops their creativity and provides them with immediate feedback. The theoretical part of the thesis analyses different concepts of computational and algorithmic thinking and compares the available tools suitable for its development at primary school, with special emphasis on the Pencil Code environment. At the same time, it focuses on the possibilities and prerequisites for the inclusion of computational thinking in the teaching of Computer Science at the second level of primary school, as defined in the current Framework Educational Programme. The practical part is devoted to the creation of a comprehensive set of activities for pupils of the 7th year of primary school. The set consists of four consecutive lessons with gradually increasing difficulty. These tasks have been tested in practice using the action...