Možnosti využití prvků projektového vyučování v hodinách německého jazyka na gymnáziích v České republice
Possibilities of Using Some Elements of Project-based Learning in German Lessons in Secondary Schools in the Czech Republic
rigorózní práce (UZNÁNO)
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/19873Identifikátory
SIS: 149654
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - německý jazyk
Katedra / ústav / klinika
Katedra germanistiky
Datum obhajoby
1. 10. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Uznáno
Projektová metoda není metodou neznámou. Již od dob J. A. Komenského, v jehož díle se některé z jejích obecných principů také objevují, zaujímá mezi jinými metodami své právoplatné místo. Z nejnovějších vědeckých pohledů je řazena mezi metody tzv. skupiny činnostné pojatých metod a přístupů. Ty zdůrazňují v hodinách především význam citově zabarvené činnosti, multisensorického přístupu к vyučovací látce, situativnosti a úzkého propojení s reálným světem. Jako jeden z nejvhodnějších modelů projektu v současnosti se jeví model zformulovaný německým pedagogem Herbertem Gudjonsem, jehož význam spočívá zejména v komplexnosti jeho pojetí. Projektová metoda s sebou přináší jak pozitivní aspekty, tak také jistá úskalí a rizika, na které je potřeba brát zřetel, pokud dochází к rozhodování o výběru vhodné vyučovací metody. Z pohledu výuky cizích jazyků se navíc některé její znaky z obecného modelu v cizojazyčné výuce vůbec neuplatní, popřípadě se uplatní pouze částečně. Naopak ke slovu přicházejí jiné dimenze, které vycházejí se specifičnosti výuky cizích jazyků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The project method is not an unknown method. Since the time of Jan Amos Komenský, in whose work some of its universal principles also appeared, it has occupied its rightful place among other methods. From the latest scientific points of view it ranks among activity-based methods and approaches. They particularly emphasize the importance of emotionally charged activities, the multi-sensory approach to the subject matter, and the close connection to the real world and real-life situations. A model formulated by the German pedagogue Herbert Gudjons, which significance lies primarily in the complexity of its conception, seems to be one of the most appropriate models of the project nowadays. The project method itself has its positive aspects but also certain difficulties and risks which we have to take into consideration when deciding what teaching method to use Moreover, as far as the foreign language teaching is concerned, some features of the general model of the project method are not applied in foreign language teaching at all or just partially. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)