Child development in the novel Room by Emma Donoghue
Vývoj dítěte v románu Pokoj od Emmy Donoghue
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/198727Identifikátory
SIS: 280600
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Ženíšek, Jakub
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
26. 5. 2025
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
vývoj dítěte, uvěznění, trauma, Pokoj, Emma DonoghueKlíčová slova (anglicky)
child development, confinement, trauma, Room, Emma DonoghueTato práce se zaměřuje na analýzu vývoje dítěte v románu Pokoj od Emmy Donoghue, a to z pohledu vývoje jeho vypravěče a hlavní postavy, pětiletého Jacka. Ten strávil své první roky v izolaci se svou matkou, a román popisuje jejich útěk a jeho pozdější přechod a adaptaci na venkovní svět. Práce je zaměřuje na všechny hlavní oblasti Jackova vývoje, včetně jeho kognitivního, emocionálního a sociálního vývoje. Zvláštní důraz je kladen na to, jak izolace od vnějšího světa ovlivnila jeho vývoj a schopnost adaptace po jeho útěku. Tato práce se také zabývá vlivem, který má trauma a izolace na raný vývoj dítěte a to pomocí psychologických teorií, jako je Piagetova teorie kognitivního vývoje, Bowlbyho teorie attachmentu nebo Vygotského teorie sociálního vývoje. Dále, tato práce zahrnuje kritický pohled na rychlost, s jakou Jack dělá pokroky po jejich útěku a při přechodu do venkovního světa. Vyvstává otázka, zda jeho rychlá adaptace odpovídá vybraným psychologickým teoriím o rekonvalescenci a traumatu. Práce naznačuje, že i když Donoghue zobrazuje Jackův vývoj v souladu s mnoha zmíněnými psychologickými teoriemi, může neúmyslně zlehčovat trvalé důsledky spojené s dlouhodobým vystavením traumatické zkušenosti. KLÍČOVÁ SLOVA vývoj dítěte; uvěznění; trauma; Pokoj; Emma Donoghue.
This thesis aims to examine Emma Donoghue's novel Room from the perspective of child development of its narrator and protagonist, a five-year-old Jack. His early years were spent in confinement with his mother and the novel describes their escape and his later transition and adaptation to the outside world. All of Jack's main developmental areas are examined, which includes his cognitive, emotional, and social development. There is a particular emphasis on how his isolation from the outside world affects his development and ability to adapt after his escape. This study also discusses the impact of trauma and confinement on early child development, using psychological theories such as Piaget's cognitive development theory, Bowlby's attachment theory, or Vygotsky's social development theory. Furthermore, the study also includes a critical assessment of the speed with which Jack makes improvements after escaping and transitioning to the outside world. A question is raised about whether or not his surprisingly quick adaptation is in line with selected psychological concepts on recovery and trauma. The thesis suggests that, while Donoghue's portrayal of Jack's development corresponds with many mentioned psychological theories, but it may unintentionally downplay the long-term consequences associated...
